Digitalt strategiarbete

Känner du att du inte riktigt kommer dit du vill med din onlinenärvaro? Trots att du kanske har både mål och syfte? Eller vill du bara få ut mer verksamhetsnytta från dina digitala kanaler? Då behöver du troligen ändra ditt innehåll, eller ditt sätt att arbeta.

I en genomtänkt strategi preciserar du hur du ska jobba, vad du ska jobba med och hur du följer upp dina mål. Så vet du om du når dina mål, eller om du behöver ändra något för att nå dit du vill. Vi på 7minds hjälper dig att ta fram olika typer av strategier, beroende på vad du har för mål.

Effektkartläggning och effektstyrning

Effektstyrning med effektkarta är ett kostnadseffektivt sätt att driva projekt, eftersom det hjälper dig att fokusera på rätt saker. Metoden som ursprungligen utvecklats av InUse sätter användarupplevelsen i fokus istället för tekniska funktioner. Vi utgår alltid från verksamhetsnytta när vi tar fram syfte, mål, målgrupper och åtgärder i projekt.

Tjänstedesign

Det är lätt att tro att man behöver många olika tekniska lösningar för att nå sina mål, men det stämmer oftast inte. Om du vet vad din användare vill ha kommer du oftast långt. Vi hjälper dig att komma fram till vad du egentligen behöver satsa på, för att nå dina och dina användares mål. En del kallar det tjänstedesign eller servicedesign, en del säger kundupplevelsestrategier och utifrån-och-in-perspektiv, medan andra använder digital affärsutveckling. Vi kallar det att ge användaren det den behöver.

Strategier för innehåll

Det är innehållet som gör en bra webbplats och skapar framgång i sociala medier. Men var ska du synas, och med vad? Vi hjälper dig att ta fram digitala strategier för vilka kanaler du bör finnas i, och för vad du ska publicera. Vi använder effektkartläggning, vår mångåriga erfarenhet och er kunskap om verksamheten för att tillsammans skapa kommunikationsstrategi, innehållsstrategi och webbstrategi. Vi kan också hjälpa dig med kanalstrategier, och strategier för sociala medier.

Förankra din strategi

För oss är strategier viktiga, men det får inte bli en skrivbordsprodukt. Vi vill att våra strategier ska skapas för verkligheten. Även om du får ett dokument med regler och riktlinjer från oss är det arbetet med förankring som är det viktiga. När vi tar fram en strategi åt dig delar vi gärna med oss av hur man bäst driver förankringsarbete, så att du kan nå dina mål.

Kundcase

Här har vi ett urval av de kunder vi hjälpt med digital affärsutveckling.

Svensk handels nya webbplats

Genom en kartläggning av besökarmål, webbmål och webbplatsens innehåll kunde Svensk Handel få en plan med vilket innehåll som behövde ändras, tas bort eller läggas till på den nya webbplatsen.

Läs mer om hur Svensk handel gjorde.

Norrtälje kommuns webbplats

Med effektkartläggning och tjänstedesign kunde Norrtälje Kommun omvandla målet Superservice till webbinnehåll i form av e-tjänster, guider, en jämförtjänst och en evenemangskalender.

Läs mer om hur Norrtälje kommun gjorde.

Visitas webbplats

Med effektkartläggning och kanalstrategi kunde Visita lära sig vad de skulle skriva i de olika kanalerna, på vilket sätt och till vem.

Läs mer om hur Visita gjorde.

Vill du veta mer?

Vill du ha hjälp? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig och berättar mer.

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy