Hoppa till huvudinnehållet

Innehåll av hög kvalitet lönar sig

Det har under lång tid stått klart att Google belönar webbplatser där innehållet håller hög kvalitet. Enligt Google innebär det exempelvis att innehållet är unikt, relevant, språkligt riktigt och välformulerat. Den främsta anledningen till att anstränga sig för att skapa bra innehåll är ändå användaren.

Användarvänlighet innefattar förstås genomtänkt design och många utvecklingstimmar. Webbplatser utgörs ju av en helhet. Men om innehållet sedan är fullt av stavfel, trasiga länkar eller inte fungerar i mobilen kan du knappast räkna med återkommande besökare.

Med andra ord kan du lägga ned väldigt mycket tid och pengar på design och utveckling men ändå hamna i en situation där majoriteten av besökarna snabbt lämnar webbplatsen. Därmed konverterar de inte. Det kan också leda till en dålig placering i organiska sök.

Dåligt innehåll kostar

Dåligt innehåll kostar. Bra innehåll kan däremot få dig att tjäna pengar. De kan minska kostnaderna för kundtjänst och de kan få kunden att tycka att ditt företag verkar seriöst och kompetent.

Om en besökare kommer till din sida, men du inte kan leva upp till de behov hon vill tillfredsställa, så kommer den gå till en konkurrent. Om du är oersättlig (till exempel Skatteverket eller bygglovsavdelningen) kommer hon ringa kundtjänst när hon inte hittar eller inte förstår. Den ersättningsbara förlorar alltså en potentiell kund om den har dåligt innehåll och den oersättliga får merkostnader i form av kundtjänstsamtal när den har dåligt innehåll.

Höj kvaliteten på din webbplats

Att en webbplats inte är optimal beror ibland på tidsbrist, brist på redaktörer eller en känsla av att det är svårt att få grepp. Att veta var man ska börja. Detta gäller särskilt i stora organisationer där många redaktörer från flera enheter äger och jobbar med webben.

När vardagen handlar om att släcka bränder, vem hinner då gå igenom

  • trasiga länkar
  • stavfel
  • läsbarhet
  • tillgänglighet (innefattar allt ovan och mycket mer)
  • SEO, bland annat rubriksformat, kategorisering och metabeskrivningar
  • personuppgifter och GDPR-anpassning
  • mobilanpassning genom att till exempel justera för stora bilder.

Ett sätt att börja kan vara att göra ett schema för hur ni ska arbeta med kvalitetskontrollen. I början har man ofta en stor skuld, och det kan kännas övermäktigt. Men det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Tänk vad skönt det kommer kännas när du är igenom och slipper det där ständigt dåliga samvetet. Och väl igenom kan det räcka med en kvart i veckan för att hålla kvaliteten.

Om du och redaktörer inte har tid att beta av den första pucken, hjälper vi dig gärna.