Årets ESS-konferens hade temat ”Textens roll i det digitala landskapet”. Det var många spännande insikter om vad skribenter gör, och kan göra, inom webb, IT och digitalisering. Här har vi valt ut tre saker vi tyckte var extra viktiga.

Byt titel till UX-writer eller designer

Rubriken må låta märklig, men tanken är väldigt viktigt. Texten är en viktig del av användarupplevelsen. Trots det kommer skribenten ofta in först på slutet, när allt är klart och inget går att ändra. Men det är ofta först när man fyller en webbplats med text som man inser att designen inte fungerar. Och det är ofta först när man inte klarar av att beskriva en process enkelt, som man inser att processen inte fungerar.

Genom att argumentera för att texten är en viktig del av användarupplevelsen och designen blir det möjligt att komma in tidigare i projekt och påverka mer. Kanske behöver du inte byta titel för att göra det, men du bör trycka på att du skapar användarupplevelse och inte ”bara” text.

Per poängterar också att användarupplevelsen av en text är mer än bara klarspråk. Vi måste våga ta ut svängarna lite och skriva in ett varumärke och en röst i texten. Hetaste tipset här var att inte börja som brukligt, med att ta fram riktlinjer som rolig, varm, personlig och liknande. Istället ska man ge en text till en bra skribent och låta den leka loss. Når den har hittat ett bra resultat analyserar man texten och tar fram vad det är som ger texten dess röst. Skriv ner de metoderna, ge dem ett matchande värdeord och du har riktlinjer för företagets tonalitet.

Sno processer från webb- och IT-utveckling

Ett gemensamt tema hos flera av talarna var att vi inte bara kan få ett uppdrag, tro att vi har lösningen och sen skriva en text. Istället bör vi göra som man gör i lyckade webbprojekt: Ta reda på vad som egentligen är problemet, för att sedan testa olika lösningar innan vi har en slutsats. En del kallar arbetssättet dubbeldiamanten, vi på 7minds kallar det effektkartläggning följt av agilt arbete med användartester.

I korthet innebär det att vad folk tror att de behöver och vad de faktiskt behöver inte alltid är samma sak. Och när du väl tagit reda på vad de faktiskt behöver, går det inte att komma med en perfekt lösning direkt. Man behöver testa olika lösningar, förbättra och göra om. Även vi språkkonsulter bör alltså arbeta med användartester.

CSN och Språkkonsulterna presenterade tillvägagångssättet med CSN:s nya webbplats där de hade följt denna metod till punkt och pricka. Och så klart har de då fått en enorm förbättring jämfört med sin gamla webbplats. Gå gärna in och kika på deras betawebbplats.

Även talarna från Ping Pong var inne på samma sak, med tillägget hur man kan arbeta för att uppnå en gemensam förståelse i projekten. De har märkt att även om alla tror att de har samma målbild och idé, så vill och tror vi ofta olika saker. Det här kan naturligtvis leda till konflikt och missnöje. Lösningen på problemet är en konkret handlingsplan med detaljer. De arbetade mycket med designstudios, där man ritar lösningen tillsammans. På 7minds brukar vi ofta använda effektkartan även till detta.

Funkify – en plugg in ALLA webbredaktörer borde använda

Språkkonsulten och användbarhetsexperten bakom Funkify presenterade sin plugg in. Funkify är en plugg in för Chrome som visar hur webbplatsen upplevs med olika funktionsvariationer. Genom att installera den kan du se hur din webbplats upplevs om man till exempel har Parkinson och är skakig på handen, om man är färgblind eller har dyslexi. Ett måste för att till exempel se om dina länkar verkligen är tydliga och klickbara. Ladda hem och använd nu!

Hon gick också igenom nya tillgänglighetslagen och vilka som behöver tillgängliga webbplatser. I korthet innebär det att senast 23 september 2020 måste alla webbplatser inom offentlig sektor följa uppsatta riktlinjer för tillgänglighet. Men förmodligen kommer även viktiga samhällstjänster inkluderas, som till exempel banker och kollektivtrafik.

Slutsatsen är, precis som vi alltid tjatar om på 7minds, att ALLA behöver tillgängliga webbplatser, och att du alltid ska skapa tillgängliga webbplatser, oavsett vilken sektor du tillhör. Alla som är stressade, sitter på en skakig buss eller använder en mobil får nedsatt förmåga att ta in och bearbeta information och att träffa rätt med fingret eller musen på skärmen.

Läs mer om hur du lyckas med webben

5 tips för bättre kommunikation i agila webbprojekt

Att använda effektstyrning i webbprojekt

5 tips för att mobilanpassa ditt content

Så skriver du tillgängliga texter