skrivmaskin

Vad är det som gör att Apple uppfattas som coolt, Ikea som en del av den svenska folksjälen, Systembolaget som lite tråkiga och Ryanair som billiga? Det är för att de har lagt stor möda på att skapa sig en personlighet som ska signalera detta. Personligheten består av både det visuella, bild och film, och det språkliga, text och tal.

Beroende på vilka ord du väljer och vad du väljer att fokusera på kan du skapa en personlighet för ditt varumärke. Ibland kallas den här språkliga personligheten för röst, ibland för stil och ibland för tonalitet. Det finns ingen enhetlig definition för vad som är vad, och vad som ingår i varje begrepp. Oftast menas ungefär samma sak. Därför kommer jag här använda ordet ton, och med det mena det sätt som en text framställs och den effekt detta får.

Då ton är ett rätt stort område kommer jag dela upp det i tre inlägg. Idag går jag igenom hur du väljer vad ditt företag ska utstråla går vi igenom vad som påverkar läsarens intryck. Är det lekfullt, roligt, personligt, byråkratiskt eller inspirerande?

Jämför följande meningar:

Häng med på en skidresa fylld av snö, sköna svängar och leenden.

Följ med på vår skidresa till snösäkra St Anton.

Med en Ipod har du 10 000 låtar direkt i fickan, som du kan lyssna på när du vill, var du vill.

Med en Ipod får du en bärbar musikspelare med 15 GB lagringsutrymme.

Visst ger de olika intryck? Genom att välja att fokusera på olika saker och använda olika ord har de gett texten olika ton.

Hur din text uppfattas beror på en mängd olika faktorer:

Ordval

Erhållits ger ett byråkratiskt intryck, medan fått är mer vardagligt. Fylld av snö ger ett mer inspirerande intryck än snösäkert. Häng med är vardagligare än följ med. Titta in hos oss ger ett personligare intryck än besök vår butik. Saker vi älskar att göra ger ett mer passionerat intryck än våra tjänster.

Ordform

Mottagits av dig är mer formellt än du har tagit emot. Vi utvecklar motorer låter vardagligare än vi bedriver utveckling av motorer.

Stavning

Mejl, sajt, och hajp ger ett mindre konservativt och mer förändringsbenäget intryck än mail, site och hype.

Perspektiv

Genom att fokusera på läsaren istället för företaget, eller på upplevelsen istället för produkten, ger du olika intryck. Jämför texterna nedan och fundera på vilken skillnad de ger i upplevelse.

Under 15 års tid har vi levererat webbplatser. Genom detta har vi lärt oss vikten av att alla uppdragsgivare får en webbplats som tillgodoser just deras behov och anpassat vårt arbetssätt så att det fungerar optimalt för alla typer av önskade projektmetodiker. Utöver att vi levererar en teknisk lösning i framkant är vi noga med att arbeta målfokuserat under hela projektets gång. Tillsammans sätter vi upp mätbara mål för projektets alla delar som vi sedan har för ögonen när vi arbetar med koncept, design, utformning och val av publiceringsverktyg för din webbplats.

 

Med oss får du en leverantör med 15 års erfarenhet. Du får en webbplats som tillgodoser just dina behov, och den utvecklas med den projektmetodik som du vill arbeta med. För att du ska ha kontroll över vad du får sätter vi tillsammans upp mätbara mål för koncept, design, utformning och val av publiceringsverktyg. Det innebär kort och gott att du inte bara får en webbplats som är nyare, snyggare och fungerar i mobilen utan en väl fungerande, strategisk, engagerande och hållbar helhet. Det bästa är att du kommer att ha kontroll över både vad du får och vad det kostar.

 

iPad har alltid erbjudit en enkel men samtidigt fängslande upplevelse. Och iPad Pro tar upplevelsen steget längre med en stor 12,9-tums Retina-skärm, nära dubbelt så hög processorprestanda som iPad Air 2 och förbättrad Multi-Touch-teknik. Den är inte bara större. Den låter dig vara produktiv och kreativ på en helt ny nivå. iPad Pro – Tunn. Lätt. Storslagen.

  • Snabb fyrkärnig Intel® Atom™ x3-C3200 processor
  • Lång batteritid med upp till 8 timmar
  • HD-skärm med VisualMaster-teknik ger fantastiska färger
  • Imponerande ljud med DTS-HD Premium Sound
  • 10.1″ Skärm (1280×800)
  • 32GB lagringsutrymme

Meningslängd och meningsrytm

Beroende på hur du bygger upp en mening blir intrycket olika. Det kan handla om att ha olika ordföljd, utesluta vissa ord eller ha långa eller korta meningar. Du kan framstå som kort, och kärnfull, poetisk, effektiv, formell eller informell.

Vi kan försäkringar. Välkommen till oss.

När du har frågor om livets skeden och förändringar, kan du alltid prata med oss. Vi hjälper dig att hitta de försäkringar som passar just dig, i just din situation.

Genom att på detta sätt välja olika ord och perspektiv kan du påverka hur ditt företag och varumärke ska uppfattas. Vet du hur du vill uppfattas, och hur du kommer dit? Om inte kan du ta hjälp av oss.

Även om du har funderat igenom hur du vill låta, är det inte säkert att du kan använda samma ton i alla kanaler och vid alla tillfällen. Precis som att du inte pratar på samma sätt till chefen på lönesamtalet som till bästa kompisen hemma i soffan. Därför kommer vi i nästa avsnitt gå igenom vilken ton du kan använda i vilka kanaler.