Webbredaktörer diskuterar språkfrågor

Det räcker inte med att ha riktlinjer för vilken stil och ton ni ska ha, om inte alla följer dem. För att få redaktörerna att följa era skrivregler behöver de vara med på varför de finns och vad det ger för effekt. Men redaktörerna måste också få möjligheten från resten av organisationen att göra rätt.

Tidigare har vi i tre delar gått igenom hur du skapar en stilguide för ditt företag, vad det är som påverkar företagets röst och hur du anpassar stil efter kanal. Men att skapa en guide är bara första steget. Därefter kommer utmaningen, att få folk att följa dem. Här kommer 5 tips för att underlätta.

Se till att alla känner till stilguiden

Låter som en självklarhet, men i stora organisationer är det förvånande många som inte vet vad som gäller. Att bara skicka en länk räcker ofta inte. Hur gör ni när ni implementerar andra processer i er organisation? Kanske är det en workshop eller en inspirationsdag som ska till.

Se till att alla är med på riktlinjernas innehåll

För att de ska användas måste alla vara med på tåget. Se till att förankra varför ni ska skriva på ett visst sätt istället för ett annat. Förklara varför, motivera och inspirera. Fakta bakom beslutet, till exempel statistik på ökad konvertering, sökmotoroptimering eller tillgänglighet brukar fungera bra.

Ha guiden tillgänglig

Se till att den finns när redaktören behöver den. Det kan vara på intranätet, eller direkt i CMS:et. Bra program som finns tillgängliga direkt i programvaran är till exempel Skillo eller Valideratext. Ju enklare att följa reglerna, desto fler följer. Här är exempelvis Valideratext en stor tillgång, som granskar texten och ger förbättringsförslag direkt i Word, Outlook eller ditt CMS, precis som Words stavningskontroll.

Återkoppling

Låt inte stilguiden bli en engångsföreteelse. Ha en workshop lite då och då med redaktörer då ni stämmer av vad som funkar, hur man kan tillämpa stilguiden i olika situationer och liknande. Att förändra sitt sätt att skriva är precis som alla andra vanor, det tar tid att få till en förändring.

Ge redaktörerna möjlighet att följa riktlinjerna

Ibland spelar det ingen roll att redaktören vill skriva som riktlinjerna säger, för den som sitter på informationen vägrar låta ”sin” text skrivas om på det sättet. Se till att företagets sätt att skriva är förankrat i hela organisationen, inte bara hos webbredaktörerna. Och se till att webbredaktörerna har mandat att anpassa de texter de får.

 

Relaterade inlägg

Möjligheterna med Valideratext
En webbredaktör måste kunna mer än bara tekniken