Hoppa till huvudinnehållet

5 steg till att få redaktörerna att följa er stilguide

Det räcker inte med att ha riktlinjer för vilken stil och ton ni ska ha, om inte alla följer dem. För att få redaktörerna att följa era skrivregler behöver de vara med på varför de finns och vad det ger för effekt. Men redaktörerna måste också få möjligheten från resten av organisationen att göra rätt.

Se till att alla känner till stilguiden

Låter som en självklarhet, men i stora organisationer är det förvånande många som inte vet vad som gäller. Att bara skicka en länk räcker ofta inte. Hur gör ni när ni implementerar andra processer i er organisation? Kanske är det en workshop eller en inspirationsdag som ska till.

Se till att alla är med på riktlinjernas innehåll

För att de ska användas måste alla vara med på tåget. Se till att förankra varför ni ska skriva på ett visst sätt istället för ett annat. Förklara varför, motivera och inspirera. Fakta bakom beslutet, till exempel statistik på ökad konvertering, sökmotoroptimering eller tillgänglighet brukar fungera bra.

Ha guiden tillgänglig

Se till att den finns när redaktören behöver den. Det kan vara på intranätet, eller direkt i CMS:et. Ett bra program som finns tillgängliga direkt i programvaran är till exempel Skillo. Ju enklare att följa reglerna, desto fler följer.

Återkoppling

Låt inte stilguiden bli en engångsföreteelse. Ha en workshop lite då och då med redaktörer då ni stämmer av vad som funkar, hur man kan tillämpa stilguiden i olika situationer och liknande. Att förändra sitt sätt att skriva är precis som alla andra vanor, det tar tid att få till en förändring.

Ge redaktörerna möjlighet att följa riktlinjerna

Ibland spelar det ingen roll att redaktören vill skriva som riktlinjerna säger, för den som sitter på informationen vägrar låta “sin” text skrivas om på det sättet. Se till att företagets sätt att skriva är förankrat i hela organisationen, inte bara hos webbredaktörerna. Och se till att webbredaktörerna har mandat att anpassa de texter de får.

Vill du ha hjälp med strategier och mätning?

Vi hjälper dig ta fram effektkarta, innehållsstrategi, mål och mätplaner, eller analysera redan befintlig data.

Våra tjänster inom strategi och mätning

Inspireras av vårt nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för spännande innehåll, från vetenskapliga upptäckter till praktiska tips. Uppdatera dina kunskaper och inspireras tillsammans med oss.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.