Över 90 % av alla internetanvändare surfar via mobilen. Mobilsurfare har mindre skärm att se och träffa rätt på, ofta sämre uppkoppling och gör andra saker samtidigt. Då krävs det något extra för att nå fram med ditt budskap och lyckas med konverteringen. Här är fem saker du bör tänka på.

anpassa innehållet efter mobilen

1. Innehåll som möter besökarens behov

Det första du ska se till är att ha relevanta texter, eftersom klickbenägenheten minskar på mobiler. Just eftersom att vi ofta har sämre uppkoppling på mobilen och sidorna tar längre tid att ladda så klickar vi mindre på länkar än om vi sitter med datorn. Det innebär att dina texter måste vara tillräckligt relevanta och intressanta för besökaren för att den ens ska vilja klicka in på din sida. Så sätt på dig mottagarhatten och fundera på: vad vill jag som besökare veta, och vad struntar jag i? Sen skriver du bara det som mottagaren vill veta, och inget annat.

2. Fokusera budskapet

Håll dig till saken. Mobilanvändare gör ofta många saker samtidigt och är inte alltid fokuserade på bara texten. När du bara skriver om en sak, och fokuserar på det, gör du budskapet tydligare för besökaren, och ökar chansen till konvertering. Genom att ta bort all text som inte handlade om det egentliga ämnet hjälpte vi en av våra kunder öka sin konvertering med 30 %.

3. Skriv kort och koncist

Arbetsminnet har svårt för längre mobiltexter, eftersom vi bara kan se en liten del av texten samtidigt. Då blir det svårt för hjärnan att koppla ihop det vi har läst med det vi läser och förståelsen minskar. Många användartester visar också att ju längre sida, desto mindre blir läst. Med relevant och fokuserat innehåll är du redan halvvägs, med ett konkret och enkelt språk är du hemma.

4. Tydlig text

Som jag redan skrivit – det är svårt att läsa på mobilen. Se till att vara tydlig med en bra disposition och begripliga ord så ökar sannolikheten att läsaren orkar ta sig igenom din text. Tänk på att långa ord kan komma att brytas av webbläsaren, vilket gör att läsaren får ägna sig åt någon sorts gissningslek för att komma på vad du vill säga.

skriv texter för mobila webbsidor

5. Stora klickbara ytor

Stora fingrar + små detaljer på skärmen = irritation. Se till att det går att klicka rätt. Och se till att sidan går att använda på mobil. Pop ups där stängknappen ligger utanför skärmen, och det inte går att ta sig dit för att rutan alltid ska ligga med mitten i mitten av fönstret, leder till skrik av frustration. Testa din sida i mobilen för att se att allt funkar som det ska.

7 insikter från Conversion Jam – Del 3: Mobilanpassa för bättre konvertering

Så skriver du för mobila enheter

Sugen på att lära dig mer?

Med vår e-postkurs Skriva för webben lär du dig hur du skriver kort och koncist med den information och det språk som besökaren behöver. Resultatet blir sidor som är lätta att läsa på mobil, rankar bättre på Google och konverterar bättre. Anmäl dig redan idag!

Anmäl dig till vår gratis e-postkurs Att skriva för webben och lär dig hur du skriver för att nå fram. Du får ett nytt kursavsnitt bekvämt i din brevlåda varje dag, i fem dagar.