Om du blir ombedd att acceptanstesta del av en webbplats eller intranät är det bra att veta vad detta innebär. Här får du på några minuter lära dig grunderna kring acceptanstester. Varför testar du? Vad testar du? Hur testar du?

Acceptanstest används för att bekräfta beställningen

Det finns en mängd typer av tester som kan göras i ett webbprojekt, och acceptanstester är en av dem. Acceptanstester görs för att kontrollera att alla funktioner finns på plats.

Acceptanstesten är ett sorts slutgodkännande av det som utvecklare och designers har levererat. När du godkänt en funktion eller design kommer den se ut och fungera precis som det du godkänt. Det är därför viktigt att vara noggrann när du testar, speciellt om uppdraget är prissatt med ett fast pris. Om du har accepterat en viss del, kan du då oftast inte be om justeringar i efterhand utan att betala extra för detta.

Tester utgår från kravspecifikation eller beställning

För att veta om det du testar är korrekt måste du utgå från någon typ av underlag. Ofta är beställningarna otydliga vilket gör det svårt att testa. Om en beställning till exempel lyder ”Lista med nyheter” så finns definitivt utrymme för tolkningar. Vad ska visas? Var ska listan kunna visas? Hur ska man kunna läsa mer om en nyhet? Hur ska den se ut på olika enheter?

Så, en välformulerad beställning är lättare att testa än en sammanfattning på en rad. Finns det inte redan färdiga beskrivningar över funktionen eller hur man ska testa den, bör du först ta fram detta. Nedan ser du ett exempel på hur en beställning med tillhörande beskrivning av acceptanstest kan se ut.

Ett exempel på en beställning av en nyhetslistesida som är ganska detaljerad

Fel eller tilläggsbeställning?

När du acceptanstestar hittar du ofta brister i lösningen. En svår fråga är om dessa brister beror på att beställningen inte är korrekt levererad eller om beställningen var för otydlig. Rapportera den upplevda bristen och diskutera sedan med leverantören hur det ska hanteras. Konflikter kring hur brister ska hanteras leder ofta till ett trist och svårarbetat projekt. En bra dialog löser däremot ofta de flesta otydligheterna, och arbetet går framåt.

Om arbetet har ett fast pris är det extra viktigt att hantera frågan om vad som är brister och vad som är tilläggsbeställningar. Var då lite extra noggrann när du anger felaktigheter som buggar eller som nya önskemål.

Rapportera så att du själv skulle förstå om ett år

Rapportera brister så att det tydligt framgår vad som hände steg för steg, och vad du förväntade dig skulle hända. Att exempelvis bara skriva att det blir fel i rubriken när man öppnar en sida ger inte så mycket. Vad är fel med rubriken? Vad hade du förväntat dig? Vad stod det i kravspecifikationen? Det är bra att skicka med en länk till en sida som inte fungerar som det är tänkt, eller bifoga en bild med felet inringat.

Ett tips när du skrivit klart felrapporten, är att tänka dig att du läser den om ett år. Skulle du förstå vad som är fel och hur du skulle kunna återskapa felet? Om du inte skulle förstå så behöver du nog tydliggöra felrapporten ytterligare.

Den som testar ska agera som en person i målgruppen

Det finns tillfällen då tester görs av en professionell testare, och det finns tillfällen då tester görs av någon som knappt känner till webbplatsen. Oavsett vem som testar ska denne person alltid försöka agera som den riktiga användaren skulle göra. Om exempelvis målgruppen för en viss ny funktion ofta använder mobila enheter så ska mest energi läggas på att testa just detta scenario.

Tänk också på att testa hur en redaktör kan använda en ny funktion. Om du inte förstår hur du ska göra förstår nog inte heller redaktören. Dessa delar brukar sedan inte vara så noggrant kravställda så då blir acceptanstesten det enda tillfälle du kan fånga upp användbarheten på. Utnyttja det. Rapportera brister.

En kreativ extratest – gör det oväntade

Avslutningsvis kan det vara bra att tänka lite utanför boxen när du arbetar med acceptanstester. Nya funktioner kanske är ordentligt kravställda men när du arbetar på riktigt med en funktion så upptäcker du brister. Alla dessa brister kanske inte kan rapporteras som fel i funktionen. Det kanske helt enkelt saknas delar. Då kan du behöva lägga till en ny beställning.

Så gör det oväntade. Fyll i ett ortsnamn som ingen annan testat. En ort på ön Anglesey vid Wales nordvästra kust heter exempelvis Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Går det att ortsnamnet att fylla i?

Fler inlägg på vår blogg

9 saker du måste tänka på när du uppgraderar en EPiServer-webbplats

Användningstester för en bättre webbplats

[do_widget id=text-17]

[do_widget id=mc4wp_form_widget-10]