Hoppa till huvudinnehållet

Åtgärden som förbättrar SEO, konvertering och kundnöjdhet – samtidigt

Det pratas mycket om SEO, konvertering och kundnöjdhet. Du ska uppnå allt på alla fronter. Men vad gör vi som inte har obegränsat med resurser? Jo, vi satsar på innehållet.

Låt mig börja med att reda ut vad det är du uppnår med denna åtgärd:

  • Du förbättrar din placering på Google, vilket gör att fler ser din sida och kommer in på den.
  • Du får fler besökare att göra det du vill, till exempel fylla i en enkät på rätt sätt, ta till sig rätt information eller köpa något. Det som ibland kallas för konvertering.
  • Du får nöjda besökare. Besökare som känner att du, eller ditt företag, är en trevlig prick där det är lätt att hitta och lätt att utföra sitt uppdrag.

En lösning för allt

Så vad är då den hemliga lösningen? Den som inte kräver att du anställer en seo-konsult, en konverteringskonsult och femton andra konsulter, specialiserade på bokstavskombinationer du inte vågar erkänna att du inte vet vad de står för?

Den hemliga lösningen är att skriva bättre texter. En del kallar det klarspråk, en del kallar det skriva för webben. En del säger att det är SEO för copywriters, en del säger att det är att skriva för konvertering. Enkelt uttryckt är det att skriva så att besökaren förstår. Svårare än så är det inte.

Så hur gör du då?

Börja med att fundera över varför besökaren kommer till dig och vad den vill uppnå eller ha hjälp med. Det är den information du ska ha med. Den ska du sedan strukturera på ett tydligt sätt med det viktigaste först och sammanfattande rubriker och ingresser. Google känner av vad som står i rubrik och ingress och räknar det som viktigare än det som står i brödtexten. På samma sätt värderar den information som kommer tidigt som viktigare än det som kommer mot slutet.

Se sedan till att all information på sidan är relevant för just det ämnet och innehåller de ord som besökaren använder, istället för fackspråk eller interna begrepp och förkortningar. Det är förmodligen större sannolikhet att en kommuninvånare söker på regler avlopp Södertälje än VA-plan Södertälje. Använd de ord du tror att besökaren använder så får du dels bättre resultat på Google, och en nöjdare besökare när den både hittar det den letar efter och förstår det.

Detta leder slutligen in på konverteringen, att få besökaren att utföra det den kom för. Om den ska fylla i ett formulär med uppgifter, ja då måste den förstå hur den ska fylla i den. Om den ska ta till sig ett budskap av något slag, då ska du bara skriva om det och inte om något annat. Om din text handlar om regler för att anlägga avlopp, då ska du bara skriva om det. Olika avloppslösningar, hur man söker bygglov och kommunens översiktsplan får du skriva om någon annanstans. Besökaren kommer ändå bara bli förvirrad om den får för mycket information samtidigt som inte rör det den är ute efter.

Sammanfattningsvis – satsa på att skriva texter av riktigt bra kvalitet på dina sidor, så kommer besökaren bli nöjd, du kommer konvertera mera och du får bättre placering på Google. Du som jobbar med innehåll har aldrig varit viktigare, för det är du som gör den riktiga skillnaden!

Gratis e-postkurs: Skriva för webben
Lär dig skriva effektiva texter på webben. Under fem dagar får du fem mejl om hur du gör för att skriva tydligt, sökmotoroptimerat och tillgängligt. Enkelt och effektivt.
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.