Med hjälp av en utbildning i ditt CMS kan du höja kvaliteten på din webb, göra redaktörerna nöjdare med CMS.et och övriga anställda nöjdare med webbplatsen.

Dåligt utbildade redaktörer gör ofta att webben blir oenhetlig och inte följer de riktlinjer som finns för till exempel länkar och bilder. Detta kan leda till intern kritik, när anställda inte tycker att webben ”är snygg”. Redaktörerna brukar också ofta känna sig begränsade över vad de kan göra i sitt CMS, och därmed bli missnöjda med den lösning de har.

En utbildning är ett enkelt sätt att komma till rätta med dessa problem.

Utbildning ger enhetlig webb med hög kvalitet

En utbildning leder ofta till att webben blir snyggare och håller högre kvalitet utåt, eftersom alla redaktörer då får möjlighet att lära sig ett gemensamt arbetssätt. De kan lära sig de tekniska lösningar som finns för att skapa enhetlighet, till exempel block eller moduler för länkar och kontaktuppgifter. De kan också lära sig gemensamma riktlinjer, till exempel för bilder.

Ett exempel är kontaktuppgifter. Kontaktuppgifter blir ofta olika beroende på vilken redaktör som skrivit dem. Många organisationer löser det genom att till exempel lägga in särskilda block för kontaktuppgifter, som automatiskt skapar likadan layout för alla kontaktuppgifter. Men då bygger det på att alla redaktörer känner till och kan använda lösningen. Det är tyvärr ofta jag är hos organisationer och upptäcker att deras redaktörer inte kan använda de moduler som finns i cms:et.

Denna bild visar tre olika lösningar på hur man visar kontaktuppgifter. Alla är från samma CMS: en direkt i brödtexten, en med brödtext i ett kontaktblock och en ”korrekt” användning av kontaktblocket.

Andra exempel på saker som ofta ser olika ut beroende på vilken redaktör som har gjort det är länkar och bilder. Först med en gemensam utbildning där alla lär sig vad man ska använda och hur kan man nå en enhetlig webb.

Utbildade redaktörer är nöjdare med sitt CMS

Det är tyvärr alltför vanligt att webbredaktörerna är missnöjda med den lösning de har. De känner sig begränsade, kan inte göra det de vill och det de vill tar lång tid. Oftast är det bara för att redaktören inte känner till vad den kan göra.

För ett tag sedan träffade jag en redaktör som klagade på sin lösning. Man kunde bara ha fyra element på en sida, och hur skulle den kunna klara sig med en bild, en text, en länk och en puff? Det redaktören inte hade fått lära sig var att man kunde dra in hur många element som helst i de fyra ytorna som fanns i redaktörsgränssnittet, så hen hade kunnat ha 20 bilder, länkar och puffar om hen ville.

Ett annat exempel nyligen var en organisation som bara gjorde länkar i brödtexten, vilket skapade en kompakt, svårläst och tråkig design. Detta ledde till att webbplatsen fick en del intern kritik. När jag frågade varför de bara gjorde brödtextlänkar visade det sig att det var enda sättet de kunde göra länkar. Genom att lära ut hur man gör olika puffar och designade länkar kunde de göra sidorna snyggare och både redaktörerna och övriga anställda blev nöjdare med sitt CMS.

En utbildning kan ge så mycket

En utbildning är alltså ett enkelt sätt att komma tillrätta med några av de vanligaste problemen som finns i webborgansiationer: missnöje med cms:et och olika sätt att lösa samma problem. Dessutom kommer redaktörerna arbeta effektivare när de har lärt sig de där knepen som till exempel gör att du kan lägga in länkar och bilder med ett klick istället för fem. (Räkna på hur många gånger du gör en länk eller en bild på ett år så inser du hur mycket tid du kommer spara!) Som en extra bonus tycker de flesta att det är roligt att gå en utbildning, för då känner de att arbetsgivaren satsar på dem, och det bryter av från vardagen. Så vad väntar du på?

Lär dig ditt CMS ordentligt

Lär dig knepen som gör att du jobbar snabbare i Episerver eller Sitevison. Gå en kurs anpassad efter just din nivå, dina behov och din tekniska lösning.

Exempel på innehåll:

  • Skapa sidor, block och moduler
  • Redigera och publicera innehåll
  • Arbeta med länkar, bilder och filer
  • Formulär
  • Personalisering
  • Administratörsinställningar