Andra delen i vår målgruppsskola, där jag berättar om hur du sorterar all information på ett relevant sätt.

I förra inlägget gick jag igenom hur man gör målgruppsundersökningar. Förhoppningsvis har du fått fram massor av information nu. Men det kan lätt bli så mycket att det blir svårt att överskåda. Därför är det viktigt att sortera.

Att hitta de gemensamma nämnarna

När du har koll på behov, intressen och egenskaper hos dina befintliga och potentiella besökare gäller det att komma fram till vad som är gemensamt och vad det är du ska satsa på att tillfredsställa. Här finns det lite olika vägar att gå.

Ett sätt är genom effektkartläggning som är en metod som ursprungligen utvecklats av InUse. Med effektkartläggning tittar du på behoven som har framkommit och sätter ihop det till målgrupper. Det kanske kommer fram att några användare har behov av att läsa nyheter, få inspiration, lära sig de senaste trenderna och se vad som är på gång. Då kan det bli en grupp med behovet omvärldsbevakning. Några andra har angett behov som att lära sig mer, gå en kurs, boka föreläsning. Då kan det bli en grupp med behovet kompetensutveckling.

Ett annat sätt kan vara att titta på vad som är gemensamma egenskaper som framkommit. Om de flesta är motorintresserade personer i 30-årsåldern med god kunskap om ämnet och som följer vissa bloggar, hashtaggar eller finns på vissa forum så är det också en ledtråd i vad du ska skapa för innehåll och var.

Du kommer aldrig kunna nå alla, så begränsa dina målgrupper. Ju mer specifika, desto lättare att veta hur du ska nå dem. Tanken är att inom en målgrupp står alla inför liknande utmaningar och att du med samma anpassade budskap ska kunna vara relevant för alla. Tänker du: ”alla som arbetar i byggbranschen”, får du väldigt svårt att skapa ett budskap som attraherar eller engagerar. Om svaret däremot är: ”inköpsansvarig på snickerifirmor i stockholmsregionen”, så har du brutit ner det till en relevant målgrupp.

Exempel på målgrupp för en resebyrå

Planeraren – ”Det som tar tid är att välja resa”

Planeraren njuter av att planera resan och ser det som en del av reseupplevelsen. Oftast vet Planeraren ungefär var och när hon vill åka. En bra resesajt för Planeraren är den som ger en bra bild av resan i förväg.

Grundläggande drivkraft: genuina och skräddarsydda upplevelser.

Finns på kanaler:

  • Instagram
  • Resebloggar
  • Reseforum, exempelvis reseforum.se

På vår hemsida vill hon:

  • Hitta och jämföra bästa alternativ
  • Hitta fakta och information
  • Ha tips och inspiration

Prioritera dina målgrupper

När du väl har valt dina målgrupper måste du prioritera dem. Förmodligen har du inte obegränsat med resurser, utan du kan bara nå vissa. Så, vilka av era målgrupper ger mest affärsnytta? Vilka tror du kommer hjälpa dig att uppnå dina mål bäst? Prioritera de 1-3 viktigaste och anpassa innehåll och kanaler efter dem.

Men hur anpassar du ditt innehåll efter målgrupperna? Svaret får du i del 3 av vår målgruppsskola – Skriv för målgruppen