När jag sitter på tunnelbanan eller ger mig ut i vimlet på lunchen slår det mig ofta hur sällan vi människor ser varandra i ögonen. Vi är inte så närvarande och vi tar inte heller in hur andra har det och vad de gör för oss och vår omvärld. För sanningen är att vi alla behövs. Men en ännu bistrare sanning är att alldeles för få vet att de behövs.

Att bekräfta en person eller en grupp är egentligen det enklaste som finns här i världen. Ett vänligt ord, en komplimang, positiv feedback, ett berömmande ord, ett leende, att ge dessa energiinjektioner tar så otroligt lite tid och ansträngning. Ändå är det vanliga att dessa ord och handlingar uteblir. Vad kan det bero på? Har det med den svenska kulturen att göra, det höga tempot eller är det vårt kalla klimat som är svaret på frågan?

Även i mitt arbetsliv har jag ofta reflekterat över dessa frågor. Jag vet utan att behöva ta del av forskning, att majoriteten mår bra av att höra att de behövs, att de är bra på sitt jobb, att de har levererat bra inom ett område, att de är värda mycket etc.

De flesta vill bli lyssnade på och få känna sig lika värda i en grupp eller ett sammanhang. Det handlar om lagen om energi. Ger man positiv energi, får man positiv energi tillbaka. På så sätt är vi alla del av ett kugghjul, som genom att vi bekräftar varandra och höjer varandras insatser som viktiga ständigt bidrar till att smörja kugghjulet. Så vad väntar vi på? Börja bekräfta din omgivning idag, börja i det lilla, ge en person ett positivt ord eller komplimang varje dag. Det kommer bli ett beroende, jag lovar.

När vi vet att det vi gör är bra, betyder något presterar vi också bättre. Vi släpper in andra intryck och får energi att bidra till en helhet, oavsett om det handlar om jobbet, fritiden, studierna eller relationer.

Som konsult har jag också anledning att fundera på detta när jag jobbar med våra kunder. Hur viktigt det är att sätta sig själv åt sidan, och lyssna med alla sinnen på var kunden är i sin process, vilka utmaningar hon eller han står inför. Det handlar också mycket om att bekräfta allt det som redan görs bra, lyfta det som kan göras annorlunda med en respekt för att kunden ofta har dessa lösningar i åtanke men inte har haft tid eller resurser för att göra detta själva.

Att förstå kulturen, se möjligheterna men också förstå eventuellt interna utmaningar som kunden har på företaget och samtidigt ha stor respekt för den kunskap som redan finns är viktiga parametrar för att en kund ska känna att jag förstår hans eller hennes uppdrag . Jag har i många år suttit som projektledare eller ansvarig för digitala kanaler på företag och inom organisationer, vilket har gett mig en bra förståelse för hur utmanande det kan vara att ansvara för dessa områden. Det är otroligt många strategier, detaljer, avdelningar och kompetenser som ska knytas ihop, och utöver det är den interna förankringen och beslutsgången en stor utmaning för att det ska tas kloka och effektiva beslut inom det relativt komplexa område som digitala kanaler är.

Och vägen dit blir så mycket roligare om vi alla är villiga att lyssna, visar varandra att vi alla behövs, ger varandra ett positivt ord på vägen och höjer varandras insatser. För om sanningen ska fram, visst är det roligare att gå till jobbet när du känner dig uppskattad?

Se en av de mest inspirerande kortfilmerna om bekräftelse och godkännande ”Validation”.
http://www.youtube.com/watch?v=Cbk980jV7Ao