Alla vet vi att det är viktigt med målgrupper för vår webb. Men hur gör man för att ta fram målgrupper? Hur vet man vilka målgrupper just vårt företag har? Här kommer första avsnittet av tre om hur du hittar dina målgrupper.

En målgrupp är personer som kommer bidra till affärsnytta för ditt företag. Målgruppen definieras av att medlemmarna behöver samma sorts innehåll, att de nås i samma kanaler och att de varken är för många eller för få. Två personer gör det inte lönt att lägga resurserna det tar att nå dem, men med för många blir det svårt att välja kanal och innehåll som är relevant för alla.

Ett vanligt misstag är att säga att vår målgrupp är potentiella kunder. Det är ju sant förvisso, vi vill nå de som kan tänkas köpa av oss, men det blir väldigt svårt att välja vilket innehåll vi ska publicera och i vilken kanal med en sådan diffus målgrupp. Ofta måste man snäva in den ordentligt.

Lär känna dina målgrupper

Har du redan ett kund- eller medlemsregister har du kanske ganska god koll på vilka som är din målgrupp. Du kanske redan har en beskrivning av kunderna som du kan utgå ifrån.

Har du inte det får du börja leta information. Du kan till exempel:

  • Intervjua befintliga kunder.
  • Göra en enkätundersökning bland potentiella/önskade kunder.
  • Intervjua företagets säljare.
  • Intervjua kundtjänstmedarbetare.
  • Analysera besöksstatistiken på din webbplats.
  • Analysera engagemanget i de sociala medier du använder.

Har du inte resurserna att att göra en sån här undersökning kan du ändå komma långt genom att intervjua dina medarbetare och analysera er befintliga information om kunder. Det du vill få reda på är varför de kommer till dig, vilka behov de har och vilka lösningar du kan ge.

Exempel på frågor du kan ställa i intervjuerna är:

  • Vad vill de uppnå när de kommer till era kanaler? Vilket syfte har de? Vad är viktigt för dem?
  • Hur mycket kunskap har de i ämnet?
  • Hur ofta besöker de era kanaler?
  • Vilken åldersgrupp/region/bransch och så vidare tillhör de?
  • Hur söker de information för att hålla sig uppdaterade inom ditt område?
  • Vad har hindrat dem från att köpa produkter från er tidigare?
  • Vilka utmaningar eller problem står de inför? Är det något ni kan lösa?
  • Vilka faktorer är avgörande när de bestämmer sig för att köpa något eller klicka vidare?
  • Saknar de någonting på er sajt idag?

De här frågorna är alltid bra att ställa sig med jämna mellanrum. De guidar dig till vilka kanaler du ska använda och vilken sorts innehåll du ska satsa på. Svaren på frågorna kommer också hjälpa dig att lägga upp dina texter, vilken information de behöver och vilken information du kan strunta i.

Att genomföra en kartläggning av målgrupper brukar generera massor av information och det är lätt att bli överväldigad. I del 2, Hitta dina målgrupper, kan du läsa hur du sorterar i informationen och plockar ut det viktigaste.