Dåligt innehåll kostar. Bra innehåll kan däremot få dig att tjäna pengar. De kan minska kostnaderna för kundtjänst och de kan få kunden att tycka att ditt företag verkar seriöst och kompetent. Följ vår serie om innehåll; vad du kan tjäna på att göra det bra och hur du gör det bra.

På webben finns det två typer av företag, de ersättningsbara och de oersättliga. De flesta av oss kvalar in i den första kategorin. Vår webbplats eller vårt företag erbjuder ungefär samma sak som hundratals andra företag. Några företag, eller kanske oftare myndigheter, har monopol på sin verksamhet. Vill du veta vad du ska deklarera så måste du vända dig till Skatteverket. Förstår du inte hur din internetbank fungerar kan du inte gå in på en annan banks internetplattform.

De två olika typerna ger två olika beteenden på webben. Om en besökare kommer till din sida, och du är ersättningsbar, kommer den gå till en annan sida så fort du inte kan leva upp till de behov hon vill tillfredsställa. Om du är oersättlig kommer hon ringa kundtjänst när hon inte hittar eller inte förstår. Den ersättningsbara förlorar alltså en potentiell kund om den har dåligt innehåll och den oersättliga får merkostnader i form av kundtjänstsamtal när den har dåligt innehåll.

Gillar du telefonförsäljare? Förmodligen inte. Förmodligen uppskattar du inte att bli störd i det du håller på med för att få veta om en produkt du inte vill ha.

Brukar du köpa produkter genom att bara ta första bästa? Även när det gäller en bil eller ett hus? Förmodligen inte. Förmodligen vill du jämföra, läsa på och dra din egen slutsats om vad du behöver och när du ska köpa det.

Och det är här innehåll kommer in. Innehåll är det du har på din webbplats, och kanske i andra digitala kanaler, som gör att potentiella kunder kan läsa på, jämföra och komma fram till att just du är den mest kompetenta på området och den som kan utföra uppdraget bäst. Innehåll är det som gör att besökaren förstår vad den ska göra, så att den inte behöver belasta kundtjänst.

Slutsats: Dåligt innehåll kostar. Bra innehåll kan däremot få dig att tjäna pengar. De kan minska kostnaderna för kundtjänst och de kan få kunden att tycka att ditt företag verkar seriöst och kompetent. Så vad väntar du på? Sätt igång genast! Gå igenom ditt innehåll och låt det få sin fulla potential. Låt det vara det som sparar in utgifter och genererar inkomster.