Tid och pengar

Dåligt innehåll kostar pengar. Det kostar pengar i form av förlorade besökare, extra arbetstimmar och dåligt rykte. Bra innehåll sparar istället pengar, och kan till och med generera mer pengar.

Om din sajt har dåligt innehåll i form av dåligt skrivna texter kan det bli dyrt för dig. Dåligt skrivna texter gör att besökaren inte förstår. Att inte förstå kan leda till tre saker

  • Besökaren blir irriterad och lämnar din sajt för en konkurrerande, enklare sajt.
  • Besökaren blir irriterad och ringer kundtjänst för att få hjälp.
  • Besökaren blir irriterad, köper ändå men lämnar ett dåligt omdöme på till exempel Rejta, Yelp, Facebook eller liknande.

Alla de här möjliga alternativen innebär att du förlorar pengar, antingen i förlorat köp, extra arbetstimmar eller förlorade framtida kunder.

Bra och tydliga texter leder däremot till sparade utgifter och ökade inkomster. Bra texter gör att din besökare klarar sig själv, utan hjälp av kundtjänst. Den kan utföra den uppgift den kom till din sajt för att utföra, och den är därmed förmodligen nöjdare när den lämnar din sajt.

Du kanske tänker att det inte kan göra så stor skada, eller att det inte är här du tjänar dina pengar. Tänk om.

Verket för högskoleservice minskade sina kostnader med 20 % när de skrev om en (och endast en!) sida på deras hemsida. Genom bättre instruktioner för hur man söker utbildning minskade de belastningen på kundtjänst drastiskt.

Riksdagsförvaltningen sparade 2,4 miljoner kronor per år, eller 7 500 timmar, på att låta de anställda gå klarspråksutbildning. Bättre texter gick fortare att läsa och medarbetarna kunde därmed förkorta tiden de lade på att läsa.

Trafikregistret sparade 1 500 timmar, eller 10 månaders arbete per år, på att skriva om sina formulär. Därmed behövde färre kontakta kundtjänst för att få hjälp att fylla i, samtidigt som färre formulär blev felaktigt ifyllda och i behov av komplettering.

Genom att skriva om texter på hemsida och intranät och genom att ha tydliga instruktioner för formulär, e-tjänster och liknande finns massor av tid och pengar att spara. Det här är bara tre exempel av många.

Relaterade blogginlägg

Vill du bli en ännu bättre skribent?

Anmäl dig till vår gratis e-postkurs Att skriva för webben och lär dig hur du skriver för att nå fram. Du får ett nytt kursavsnitt bekvämt i din brevlåda varje dag, i fem dagar.