När printade du ut en QR-kod senast för att marknadsföra dig själv? Eller är du ”redan” trött på pratet om dessa koder som du inte ser något användningsområde för?

Just nu pratas det mycket om QR-koders vara eller icke vara och att det går inflation i dessa små svartvita kvadratiska koder i reklamsammanhang. QR-koder (Quick Response) kan användas av vem som helst och är enkelt att skapa, printa och klistra på produkter eller på din sajt. I marknadsföringssyfte kan du länkas till en sajt eller video med mer information om objektet/produkten och som i vissa fall kan ta dig vidare till en köpprocess.

qrkod_scanna

Förväntningar och syfte

Om du har en smartphone laddar du ned en app som kan scanna koden. De flesta appar funkar likadant så det spelar inte så stor roll vilken du väljer och de flesta är gratis. Förväntningarna på det som vankas bakom koden kanske kan sänkas något däremot. I många fall är det bara en länk till företaget, ett erbjudande osv. När det gäller visitkort till exempel ser jag personligen ingen direkt nytta med en QR-kod. Visitkortet ska du ju fortfarande ge och om syftet med QR-koden är att länka till mer information om dig kanske en url/webbadress hade gått lika bra (även om det blir snygga kort) att skriva ut istället.

qr-code-letterpress

Mingeltillfällen utan ”visitkort”

Laddar du en bunt visitkort innan ett mingeltillfälle eller tycker du att visitkort är förlegade i en digital värld? Personligen har jag inget emot visitkort men det är nog lite för att jag inte har hittat något bättre alternativ när man väl står ansikte mot ansikte.  Även om du säger ditt namn eller alias på webben så kan det ändå vara svårt att komma ihåg.

För ett par veckor sedan var jag på ett s.k. Tweetupmöte @sthlmtweetup. Det som är roligt med dessa möten är mixen av människor från alla hörn och med olika yrken. Alla har dock en sak gemensamt – att twittra. Därför tycker ingen att det är ohövligt om någon ser lite frånvarande ut med mobiltelefonen i högsta hugg. Det enda som kunde göras annorlunda till nästa gång var de små små namnbrickorna i form av klisterlappar där ens Twitter-alias stod, omöjligt att smygtitta.

En person hade tagit tillfället i akt att använda sig av en QR-kod som ett digitalt visitkort fäst på sin skjorta. Det jag tyckte var bra med detta är att steget lämna ”visitkort” försvinner och istället får du uppgifterna direkt i telefonen utan att det känns påträngande. Kan fungera som en”ice-breaker” eftersom folk började ställa frågor. Precis som i reklamfilmen:

Nyttan och att spara tid

Ett utmärkt exempel på e-handel och QR-koder i kombination är Tesco QR code store som ni kanske redan sett.

I Sydkorea lanserade matkedjan Tesco en virtuell butik I tunnelbanan. Idén var att underlätta för alla stressade människor på väg hem från sina jobb. Gigantiska skärmar med upplysta bilder på varor placerade på ”hyllor” som i en riktig butik. Varje vara/bild har en QR-kod du scannar in från mobilen. Varan läggs i din virtuella korg och du köpet genomförs via mobilen och varorna levereras hem. Så smart kan e-handel funka i kombination med QR-koder.

Så VAD ska vi ha koden till är frågan

Att addera mervärde till ditt varumärke med hjälp av Twitter t ex är en utmaning för vilket företag som helst. Men det finns fler och fler bra exempel på när det funkar. Så varför skulle det vara annorlunda med QR-koder? Det är ju först nu som det har börjat användas mer och parallellt med andra tjänster sker utveckling för att handla och betala online och övrig mobil reklam. Därför tycker jag att det är aningens oförtjänt att redan döma ut denna teknik som gammal eller onödig, frågan är om den kan leverera det man har tänkt sig och framför allt har en tanke bakom det.

Länkar och mer läsning om QR-koders användning

Skapa och scanna koder
För iPhone testade jag appen QRReader  från App Store vilken är gratis. Med denna kan du scanna, skapa, dela och spara dina koder. Du har möjlighet att göra koder för webbadresser, e-post, telefonnummer, texter mm. Andra kodgeneratorer är Delivr eller Labeljoy

Bit.ly skapar QR-koder av de länkar du förkortar automatiskt.

Läs om fler exempel på användning av QR-koder

Relaterad teknik Mobile Visual Search – MVS

Enligt artikeln i Mashable ”Why QR Codes Won´t Last”   är MVS en säkrare teknik att få information via mobilen än QR-koder som kan dölja skadlig kod. MVS går ut på att du använder mobilens kamera och fotograferar objekt du har framför dig, t ex Eiffeltornet som är ett landmärke och du får information om vad du ser. Istället för att kod omvandlas som i QR-kodernas fall. Det är så här som tjänsten Google Goggles fungerar. Tjänsten är inte fulländad även om den är fantastisk. Alla objekt funkar inte, likaså människor och djur. Här är en beskrivning hur du laddar ned Google Goggles till din Android eller IPhone mobil