Jag har flera gånger fått frågan om hur man gör för att få bättre kvalitet på innehållet på webben. Innerst inne vet den som frågar att det inte finns något enkelt svar, men man vill gärna att det ska finnas ett det, så därför slänger man ut frågan. Tyvärr blir mitt tråkiga svar direkt; “Det beror ju på vad ni menar med kvalitet.”

För tänk om det skulle vara så enkelt så att man skulle kunna ge en generell bild av vad en kvalitativ webb är och att alla bara kunde förhålla sig till det. Visst skulle det vara enkelt, men samtidigt så tråkigt. Vi har jobbat med de här frågorna under ganska långt tid och vi har kommit fram till att det finns några saker som man måste fundera på för att skapa “sin egen” kvalitativa webb.

Vad vill dina besökare ha och framförallt vad använder de idag?

De flesta av oss har en webb för våra besökares skull och det ska vi fortsätta med. Men hur använder våra besökare egentligen webben idag? Vilka sidor är mest besökta, varför är dessa mer besökta än andra? Om vi ändrar vår informationsstruktur, eller våra genvägar in i webbplatsen, kommer beteendet att ändras då? Vilka sidor har minst besökare, varför är de det? Generellt använder vi statistiken på webben alldeles för dåligt idag. Vi tar inte reda på hur våra besökare beter sig och vi funderar alldeles för lite på varför de gör som det gör.

Jag hade diskussionen häromdagen med några som hade tittat djupt på hur besökarna använde deras sökmotor som de nu skulle byta ut. Kontenta var, att alla söker på hela ord, inga halva ord eller fraser. När vi testade sökmotorn insåg vi ganska snabbt att endast hela ord gav några sökresultat. Skrev du enstaka bokstäver eller fraser så fick du inga träffar. Sannolikt har även besökarna lärt sig det och söker därför alltid på hela ord. Frågan är bara, är det verkligen så de vill göra? Man bör därför kombinera webbstatistik med användartester, en stor skopa sunt förnuft och alltid tänka utifrån och in. Tänk dig in besökarens situation med öppna ögon så kommer du lättare förstå deras beteende.

Underhåller vi information som ingen vill ha?

Om vi inte använder oss av statistik och användarstudier för att ta reda på våra besökare använder och vill ha, så är det ganska sannolikt att vi lägger ganska mycket tid och energi på saker och ting som ingen tar till sig. Ibland är det helt rätt, för man vill kanske med tiden bygga upp en läsarkrets som inte hittat dit ännu, eller så attraherar man en väldigt smal men viktigt kundgrupp. En värdering måste göras på allt innehåll! Är detta viktigt, för vem? Hur mycket tid tar det att underhålla detta i förhållande till vad besökarna får ut? hur bidrar underhållsjobbet till att vi når de mål/effekter som vi vill med vår webb. Om det är få personer som tar till sig information som tar väldigt lång tid att underhålla kanske det kan vara effektivare att ge dem ett telefonnummer. De som då ringer får istället informationen muntligt. En vinn-vinn.

Vilken målbild och kompetens har de som gör underhållet?

Om man har ett mål med sin webb eller effekter som man vill uppnå, sitter dessa då djupt rotade i alla webbredaktörer? Om de inte sitter som ett mantra i var och en är det ju inte så konstigt om webben spretar åt lite olika håll. Det är A och O att ett gemensamt mål att jobba mot, då kommer var och en helt på egen hand kunna prioritera och lägga fokus på rätt sak.

Vilken kompetens har de som gör underhållet?

Har alla de som jobbar med webben den kompetens som krävs för att underhålla webben mot det mål som är bestämt? Om inte, vad ska man göra då? Det finns flera vägar att gå enligt mig. Antingen så ändrar man sina mål, förändrar kompetensen eller ändrar sin organisation. Jag som har mitt hjärta i utbildning och kompetensutveckling borde ju självklart förorda den linjen. Men jag är nog snarare tvärtom. Utbildning är helt rätt, när det finns rätt motivation och bra mål, men det kan många gånger kosta mer än vad det smakar.

För några års sedan var det oerhört modernt med runda hörn på bilder och då kunde det inte lösas med kod så enkelt som idag. Vid ett nytt intranät med över 100 redaktörer bestämde man att alla bilder skulle ha runda hörn, eftersom den nya grafiska profilen i tryckt material hade det. Det fick en konsekvens att alla 100 var tvungna att ta en kurs i Photoshop. Resultatet blev dyra utbildningskostnader, mycket support, längre tid för underhåll av intranätet och generellt blev bilderna ganska dåliga. Med facit i hand hade det kanske varit bättre att ändra den grafiska profilen.

Bygger vi funktioner som vi inte klarar av att underhålla?

När man ska skapa en ny webb eller vidareutveckla en befintlig är det så himla lätt att sätta upp en lång önskelista med många coola funktioner och flöden som man vill ha på webben. Är man lite mer på banan bestämmer man vilka mål eller effekter man vill ha ut av sin webb. Det man oavsett tillvägagångssätt väldigt sällan tänker på är, hur och vem som ska underhålla innehållet?

En teknisk lösning får aldrig dina besökare att gilla din webbplats om informationen samtidigt inte är uppdaterad och rätt. Tänk dig själv, världens bästa e-handelsplats rent tekniskt, men med produktinformation, priser och varulager som inte stämmer. Det skulle då inte få mig att beställa där många gånger. Det bör därför vara förbjudet att beställa en funktion utan att först bestämma vilken person/roll som kan underhålla innehållet och hur mycket tid den personen ska ta till det. Det är absolut förbjudet att bara säga “Det får webbredaktören göra!” eftersom denne sannolikt redan har för mycket uppgifter på sitt bord och kan inte trycka in mer. Ska man lägga på, måste man också räkna med att ta bort några saker.