På i stort alla kommunala webbplatser så finns en sökmotor som ska hjälpa besökaren att hitta rätt information/tjänst för den dennes behov. Tekniken bakom sökmotorn kan vara allt från den inbyggda lösningen till en riktigt kostsam historia som därmed utlovat ett lysande resultat. Trots detta så är det så många besökare som säger att det inte hittar vad de söker. De vill ansöka om plats på förskolan och söker med ordet “förskola” och möts av hundratals veckobrev från kommunens alla förskolor flera år tillbaka i tiden. Web Service Awards årliga trendundersökning visar att bara ca 50% av kommunerna är nöjda med sin söklösning.

Men varför är det så?

I nästan alla typer av sökmotorer finns mängder med funktioner för att finjustera sökmotorns möjligheter att leverera rätt resultat. Det finns ofta möjlighet att ranka olika innehåll på olika sätt. Sannolikt kan du skapa synonymer och prioriterade träffar för specifika sökord och många andra smutta funktioner. Trots detta är det många som hävdar att sökmotorn inte hittar det besökaren letar efter. Det beror sannolikt på att väldigt många inte gör sitt jobb med att finjustera sökmotorn så att den kan använda alla fina verktyg som man betalt för. Det är vad Trendrapporten, Hur mår Sveriges webbplatser? visar. Men är detta verkligen hela sanningen? Jag tror att den största orsaken är en annan. Det är egentligen inte konstigare än uttrycket,

”Skit in – skit ut”

Det uttrycket används ofta som är ett begrepp som används för att påtala vikten av att göra ett bra förarbete för att få ett bra utfall, och det är här problemet ligger. En sökmotor är bara en teknisk lösning som levererar ett resultat utifrån ett antal (oftast ganska komplexa) matematiska formler. Den kan helt enkelt inte bli smartare än vad matematiken ger utrymme för. Om vi stoppar in dåligt innehåll i en formel, ja då kommer det ut ett dåligt resultat. Det innebär att om vi verkligen ska få en bra sökmotor så måste vi se till att vi skapar ett innehåll som matchar det som våra besökare söker efter. Istället för att lägga upp hundratals synonymer kanske vi ska skriva på det ett sådant sätt så att våra besökare förstår och hittar.

Fredrik Wackå pratade i en föreläsning om serviceredaktören och dennes roll att serva besökaren med det som besökaren är ute efter. Precis så ska det vara! Det är 2013 och jag måste erkänna att jag är förvånad över att så många kommunala webbplatser fortfarande ger ett inifrån-ut perspektiv. I hur många år har vi inte pratat om att vi måste tänka utifrån och in? Nästan alla kommuner som jag pratar med anser att de har en plikt/skyldighet att all information om kommunens verksamheter måste finnas på internet. Vem har sagt det? Är det inte bättre att ha den information som majoriteten av besökarna faktiskt förväntar sig att hitta på internet?

Nu är det hög tid att vi rensar våra webbplatser på innehåll och i fortsättningen bara skapar innehåll som våra besökare vill ha. Webbplatsen ska vara aktuell och ge service till medborgarna. Den ska inte vara en bok om allt som händer i en kommunal verksamhet och som någonsin har hänt. Så sluta slänga pengar på dyra och komplexa söklösningar, börja istället med att se över ert innehåll, hur ni är organiserade och se till att ni har kompetensen för att kommunicera rätt saker. Med ett ett bra och begränsat innehåll får vi mycket bättre resultat i våra sökningar och dessutom sparar vi pengar på att inte underhålla innehåll som ingen ändå läser.