Ditt mål är världens bästa intranät. Du har gjort en noggrann förstudie och identifierat vilka uppgifter som besökaren ska kunna lösa för att använda information eller tjänster. Nu är det dags att sätta igång och faktiskt skapa bra innehåll. Men du minns samtidigt hur det gick förra gången. Innehållet blev inte så bra som du hade tänkt dig – och det blev inte klart i tid.

Läs våra tre bästa tips för att du ska lyckas med ditt innehåll samtidigt som du håller tidplanen.

1. Börja i god tid – även med texterna

Det här är grundregel nummer ett. Många kartlägger och skapar en struktur för innehållet i god tid, men väntar med själva textarbetet tills några veckor före lansering. Det är ett misstag. Oftast behöver innehållet anpassas efter nuvarande förutsättningar, och det är först när man börjar arbeta med texterna som man inser i vilken omfattning. Kanske behöver du omarbeta alla texter, eller lägga upp en stor mängd information som webbsidor istället för pdf:er (vilket oftast är att föredra).

En annan stor fördel med att börja tidigt med textarbetet är att du kan testa er nya lösning med riktigt innehåll. Att ha en klar bild över vilka texter och andra medier som ska finnas kommer att hjälpa dig beställa rätt sidtyper och moduler från utvecklarna.

2. Ta inte med för mycket

Vi har alla en optimistisk syn på hur intressant det vi vill säga är, och det är lätt att utgå från vad man vill berätta snarare än vad besökaren vill veta. Utgå ifrån att dina besökare har begränsat med tid när de letar information. Alltför mycket innehåll gör det svårt att hitta relevant information, och därför ska du fråga dig: Behöver verkligen allt innehåll från gamla intranätet följa med?

För att ge dina besökare möjlighet att hitta vad de behöver måste du våga kasta några sidor i papperskorgen!  En bra början är som alltid att se vilka sidor som är mest besökta. Om någon saknar något, går det alltid att skapa nya sidor med den informationen.

3. Planera in rätt resurser för innehållsarbetet

Hur lång tid innehållsarbetet tar beror naturligtvis på kvaliteten hos de ursprungliga texterna, hur mycket nytt innehåll ni behöver ta fram och vilken tidplan och budget projektet har. Det viktiga är att verkligen avsätta resurser för att arbeta med innehållet, utifrån de uppgifter som besökarna ska kunna lösa. Det är inte troligt att exempelvis HR-chefen ska ha tid att sätta sig och skriva bra texter till ett intranät, utöver sina ordinarie arbetsuppgifter.

Se till att den som ansvarar för textarbetet faktiskt är en duktig skribent, och har både tid och intresse för att delta i projektet. Använd verktyg som GatherContent för strukturen och arbetsprocessen. Och ta in externa resurser om rätt kompetens inte finns i organisationen eller om tiden inte räcker till, för utan bra innehåll så når du ju inte ditt högt uppsatta mål.

Undvik fallgroparna när du skapar intranät

Intranät – som bidrar till effektivitet

 

Därför måste dokument bli sidor på intranät

Case: Solsidan – Karlstads kommuns intranät når alla målgrupper