Det är i texten du kan göra allra störst skillnad när det kommer till tillgänglighet, eftersom det är innehållet som gör en webbplats. Om du bara ska fokusera på några få saker, då är texten definitivt en av de sakerna. Tillgängliga texter underlättar för alla, de stressade, de dyslektiska, mobilanvändarna, de med skärmläsare. Bra texter är a och o på webben.

Skriv klarspråk

All text på en sajt ska enligt tillgänglighetsdirektivet vara på klarspråk. Klarspråk är så handlar det om att lämna tanken att man ska informera utifrån organisationens vilja och gå in i att hjälpa besökaren att svara på hens problem och frågor. Man ska bara publicera den information som är relevant för besökaren, på en plats där det är logiskt för besökaren och med ett språk som besökaren använder.

Rätt information är det som är relevant för besökaren

Se till är att dina texter svarar på de behov och de frågor din målgrupp har. Och den ska bara svara på den frågan, inga andra frågor. För mycket information är förvirrande och då vet inte besökaren vad den ska göra.

Ett exempel är bygglovstexter. Det finns massor av lagar som påverkar vad man ska göra, det finns mycket information om hur processen går till internt på kommunen och det finns många saker som den sökande ska göra. Mängden information är enorm, men tar du med allt kommer den sökande bli helt överväldigad och inte kunna ta till sig vad den faktiskt ska göra. Fokusera därför texten bara på vad det är den ska göra. Vad behöver den göra och i vilken ordning? Den behöver faktiskt inte veta hur det går till internt på kommunen, och den behöver inte ha stenkoll på alla lagar heller.

Rätt sak i rätt ordning

Skriv alltid det viktigaste först – det som är viktigast för besökaren. Är det ett beslut ska till exempel beslutet vara först och bakgrunden sist. Det finns flera anledningar till detta. Vissa neuropsykiatriska variationer gör att man inte kan koppla varför man ska läsa texten om det inte framgår direkt varför den är relevant. Även andra personer, till exempel stressade, har ett behov av att snabbt komma till saken. Slutligen är det också viktigt för sökmotoroptimeringen att det viktigaste står först, eftersom Goolge räknar det som står högt uppe på sidan som viktigare än det som står längre ner.

Sätt rubriker som förklarar vad som kommer under

Det är viktigt att texten har både en förklarande huvudrubrik och förklarande underrubriker. Genom att ha underrubriker kan de med skärmläsare snabbnavigera genom texten. Även de som läser med ögonen kan snabbt ta sig till relevant ställe i texten. Dessutom underlättar rubriker för personer med koncentrationssvårigheter då de tydligare ser vad som hör till vad och hur texten är indelad i olika ämnen.

Gör nytt stycke ofta

Gör nytt stycke. Ofta. En sida med mer är mer lättläst. Dessutom är det viktigt för en del funktionsvariationer att tydligt se vad som hör till vad. Låt ett stycke bestå av en och enbart en tanke. Oftast blir det mellan 3 och 7 rader.

En kort mening är en bra mening (ibland)

Håll meningarna korta och sätt punkt ofta. Långa meningar belastar arbetsminnet mer och gör det svårare för personer som läser på mobil, är stressade eller har dyslexi eller ADHD. Därmed inte sagt att du måste hålla barnboksnivå, utan variera dina meningar från en halv rad upp till två rader. Hur långa är meningarna i detta stycke, och stycket ovanför?

Använd ord som går att förstå

Använd moderna allmänord så ofta det går. Undvik ovanliga eller ålderdomliga ord som alla kanske inte känner till. Undvik också fackspråk i onödan. Risken är att personen inte känner till ordet och därför inte förstår alls. Då är det bättre att använda ett ord från allmänspråket, även om det inte betyder exakt samma sak. Hellre att mottagaren förstår och får en ungefärlig uppfattning än att den inte förstår alls. Om du absolut måste använda fackord, förklara dem.

Klarspråk för just din webbplats

Lär dig hur du gör just din webbplats tillgänglig med klarspråk. Utifrån er verksamhets förutsättningar går vi igenom saker som

  • Vilken information ska ni ha med, och i vilken ordning?
  • Hur kan ni skriva rubriker som är tydliga och förbättrar sökbarheten samtidigt?
  • Vilka ord bör ni använda eller undvika för att bli tillgängligare?
  • Hur kan man använda ert CMS för att skapa en layout som går lättare att läsa?