I slutet av maj lanserade EPiServer det som kallas för EPiServer Digital Experience Cloud i sin så kallade Spring ‘15-release. Lanseringen innebär lite förenklat att man visar marknaden vad som rent tekniskt, redan funnits ett tag. Det stora i den här releasen är snarare en helt ny affärsmodell där man nu kan köpa EPiServer som en molntjänst.

Vad är nytt?

Det är alltid spännande när en produktleverantör kommer med nya versioner och slår på stora trumman. Många blir direkt nyfikna på vad som är nytt och hur det nya kan förbättra arbetet med sina webbplatser. Rent tekniskt är det inte så många stora nyheter om man jämför med det som jag skrev om när EPiServer 8 lanserades. Detta är också något vi behöver vänja oss vid eftersom EPiServer gått över till det man kallar för Continuous Release Process, som jag också har skrivit om tidigare. Vi måste helt enkelt sluta att fråga “Vad är nytt i EPiServer?” eftersom det kommer nya tekniska detaljer flera gånger per månad. EPiServer visar i sin roadmap istället marknadsreleaser, det som de kallar seasonal releases. Där samlar de funktioner som funnits ett tag och pratar om dem som nyheter.

EPiServer som en molntjänst

Den största nyheten i den här lanseringen är att vi numer kan använda EPiServer som en molntjänst. Det är något som efterfrågats länge och som  många andra leverantörer har erbjudit. Molntjänsten finns i två varianter. Lite förenklat kan man säga att det är en för CMS och en för CMS + Commerce. I båda paketen ingår det också en massa annat; digital marknadsföring, EPiServer Find, drift med SLA och möjligheten att kopplad till Add-ons.

Konceptet ser attraktivt ut, då vi rent teoretiskt inte ska behöva bekymra oss om infrastruktur och uppdateringar med stora förändringar i. Att få en bättre deploy-process är verkligen något som tillför nytta. Att som ansvarig för digital kommunikation betala en månadskostnad för att låta någon annan ta ansvaret för uppdatering och drift, och istället fokusera på sin egen affärsnytta, låter som ljuv musik i mina öron.

Frågan är om det verkligen fungerar i praktiken. Tyvärr har jag många gånger blivit besviken. Det låter ofta bra, men när man börjar titta på hur det fungerar i praktiken så är verkligheten en annan. Hinner partners med att utveckla sina processer som kommer att få det att hända? De som är först ut, får nog tyvärr räkna med att bli lite försökskaniner. Det skulle jag dock se som en fördel och göra en riktigt bra samarbete med en partner där man delar på riskerna i ett sådant projekt. Det kan bli win-win för båda parter.

Vad kostar det, då?

I och med den nya modellen så kommer en helt ny prislista, med ett annat tänk än vad vi är vana vid. I molntjänsten får man allt i ett paket, istället för att köpa olika delar. Det kan många gånger var praktiskt, men hur mycket får man som man inte har nytta av? Det är som när man köper en meny på hamburgerrestaurangen. Man köper menyn, fast man inte vill ha pommes, eftersom det är paketerat så.

Styrkan med molnlösningen är att EPiServer garanterar en viss upptid även om belastningen på webbplatsen varierar över tid. Men du behöver välja rätt paket för den lösning som du har. Paketen varierar efter ett antal parametrar in din webbplats. Paketen finns i tre-fyra varianter där antal webbplatser, antal sidvisningar, antal innehållsdelar och vilken SLA du vill ha spelar roll för vilket paket du behöver. Läs mer om det på Episervers webb.

Om priserna är jämförbara med den tidigare modellen går inte att generalisera eftersom alla har olika delar i sin webb idag. Man har olika produkter inkluderade och man har driften hos olika leverantörer osv. Det måste var och en själv räkna på och jämföra med det nya. Problemet som jag ser är att man tyvärr ofta “tvingas” upp på en för hög nivå, eftersom den nivån under inte riktigt räcker för behoven. Precis som det är med pommes i hamburgermenyn. Man köper dem fast man inte vill ha dem, för att de ingår i menyn. Sedan funderar man på om man ska äta dem, fast man inte behöver den.

Spontant blir det dyrare att gå över till molntjänsten för en normal företagswebbplats. Däremot kan det vara högaktuellt för dem som har många och stora webbplatser där trafiken varierar kraftigt över tid. Även om prislappen som man betalar per månad blir dyrare kan man spara in på andra delar, så att det totala priset för webbplatsen blir lägre. Då tänker jag på konsulttid som läggs ner vid uppgraderingar, deploy osv. Det krävs en beräkningar för varje enskild webbplats för att få klarhet i det hela.

Om man vill sitta still i båten och vänta ett tag, kan man göra det. Licenserna kan köpas och hanteras på samma sätt som tidigare om man så önskar.