87 % av alla internetanvändare surfar dagligen via mobilen. Många nöjer sig med att bara ha en responsiv design, men mobilanpassning är mer än skalade bilder. Mobilanpassning är att anpassa innehållet efter att vi är klumpigare med fingrarna än med musen och tangentbord, att vi ser mindre samtidigt, att vi gör annat samtidigt och att allt är mycket omständligare på mobilen.

mobila-anvandare-konverterar-sallan

Jag vet inte hur många e-handelssidor jag försökt använda på mobilen men gett upp av frustration för att det tar för lång tid, eller för att navigeringen inte fungerar. Och jag är bevisligen inte den enda. Har du en sajt som inte är optimal på mobil är risken alltså stor att du blöder pengar i form av minskad konvertering.

Kortare uppmärksamhetsspann kräver relevant innehåll

En av talarna nämnde 3-sekundersregeln. Du har tre sekunder på dig innan mobilanvändaren har blivit avbruten av ett sms, ett samtal eller att bussen kom. På de 3 sekunderna ska de hinna förstå vad den kan göra. På de 3 sekunderna ska de också gärna ha hunnit göra något.

Det innebär att du får korta ner texterna till det som verkligen räknas och plocka bort onödiga knappar och fält.  Erbjud gärna alternativ att placera produkten på önskelistan för att komma tillbaka senare, eller en knapp som mejlar sidans länk till besökaren, så att den kan läsa vidare senare. Men framför allt, plocka bort alla onödiga bilder! Innan dina dekorationsbilder har laddat har besökaren redan stoppat ner mobilen i fickan igen, utan att ha hunnit se din viktiga text.

Öka konverteringen med kortare laddtider

laddtiden-paverkar-konverteringen

Långa laddtider minskar konverteringen. 1 sekund längre laddtid ger 11 % mindre sidvisningar, 16 % minskad kundnöjdhet och 7 % minskad konvertering.

lang-laddtid-minskar-konverteringen

Om du ska ha bilder, se hur de blir i mobilen. Om du har text på bilden, går den fortfarande att läsa? Vad hände med eventuella knappar på bilden? Gick de och gömde sig när bilden skalades?

Mobila användare kräver lättanvänt sök

Navigering på mobiler är svårt, för fingrarna är ofta större än menyraderna. Det är därför mobilanvändare älskar sök. Och de älskar att ha det synligt. De vill också kunna kategorisera sina val, och kategorisera på flera olika saker samtidigt. Om alla som letar skor får upp 2546 träffar, då kan du vara säker på att du aldrig kommer sälja paren på sidan 10 och framåt. Och inte de på sidan 1-10 heller, om det inte visas de skor besökaren var ute efter där. Men om användaren kan sortera på märke, storlek, modell och färg så kanske den orkar ta sig igenom de 70 träffar som kommer upp istället.

filtrera sökresultaten för att besökaren ska kunna hitta enklare

Här är två exempel på hur man kan filtrera sökresultatet. En person har klickat på datorer och lösningar och får då upp en sida där den kan smalna av resultatet ytterligare genom att välja bärbara datorer, surfplattor, stationära datorer, skärmar och så vidare. En annan person har sökt på ringar och får då upp olika typer av material och olika typer av stenar, så att den kan välja vilken typ av ring den är ute efter.

Personalisera för mobiler

Slutligen pratade några talare om att personalisera för mobiler. Låt tangentbordet komma upp i skrivfält, ta bort popups som gör att du inte kan se skärmen och som inte går att klicka bort, visa inte appar som bara går att ladda ner på iPhone när man surfar på Android.

Slutsats – använd sunt förnuft och pröva din sida själv

Det jag blir mest fascinerad över är att så många mobila sajter fortfarande är så dåliga. Har de som jobbar med den aldrig varit inne på den? Ska det verkligen behövas en utbildning i konvertering för att förstå att om användaren inte kan ta sig vidare på sajten, för att menyn inte fungerar, för att sökresultatet inte går att överblicka, eller för att en pop up kommer upp och inte går att stänga, så kommer den inte konvertera.

Vill du ha en sida som är bättre än konkurrenternas? Surfa runt på massa sajter via mobilen, skriv ner allt du blir galen på och se till att du inte gör samma sak på din sida. Skriv ner att det är fel innehåll, att du inte hittar det du vill veta, att bilderna är irrelevanta eller inte tillräckligt detaljerade. Skriv ner att det inte går att läsa texten för att varje gång en bild har laddat klart så hoppar texten ner. Du kommer komma långt med sunt förnuft. Först när din sida fungerar felfritt är det dags att börja fundera på hur knappfärg och ordval kan öka konverteringen.

Lycka till med din konvertering!

Vill du läsa mer om konvertering?

Del 1 – Personalisera för ökad konvertering
Del 2 – Kombinera användartester och statistik för att förstå hur du kan öka konverteringen
Del 4 – Konvertera bättre med rätt tajming
Del 5 – Skriv med kunden i fokus och öka konverteringen
Del 6 – 6 steg att få en konverterande blogg
Del 7 – Gör som Amazon – konvertera 22 gånger mer med kunden i fokus
4 lärdomar från Conversion Jam 2015