Många texter på webben är insnöade på den interna organisationen och vad organisationen anser om sina tjänster och produkter. Men vem är det du vill ska konvertera, dina medarbetare eller dina besökare? Genom att anpassa texterna efter besökarens behov och förståelse kommer du garanterat öka din konvertering.

Skriv vad kunden får, inte vad du gör

Om du träffade en coach, psykolog eller läkare – någon vars uppgift är att hjälpa dig – vad vill du höra då? Att hen är störst, bäst och vackrast? Eller ett erkännande av de problem du har, hur det kan lösas och vad du kommer kunna göra när problemet är löst? Många av oss känner tillit först när vi känner oss lyssnade på och förstådda. Så varför gör vi inte likadant på vår hemsida? Varför börjar vi med att berätta att vi är störst, att vi är framgångsrika, att vi har en strålande omsättning?

Till exempel, var letar du helst efter kärleken; på sidan som säger ”Sveriges största dejtingsajt” eller sidan som säger ”hitta din drömpartner”? Förmodligen det senare, eftersom det är resultatet, drömpartnern, du är ute efter, inte metoden, dejtingsajten.

Använd texter som visar på nyttan för kunden och ger dem vad de vill ha. Det innebär till exempel att kanske fokusera mindre på hur era produkter är sammansatta, och mer på vad de ger för resultat och känsla. Titta bara på en klädreklam. Vilken klädreklam har du sett som beskriver material, antal stygn och tvättråd? Nej, klädreklamer fokuserar på vilken person du blir i kläderna, hur du kommer känna dig.

Skriv så att kunden förstår och kan relatera

Jag älskar min dator.  Den har fantastisk upplösning, så jag kan både jobba med bilder och foton och se liten text tydligt. Den väger nästan ingenting, så det är inte jobbigt att bära den i väskan hela dagen. Den har så lång batteritid att jag inte behöver ha med mig laddaren, även om jag är ute hela dagen. Den tar bara några sekunder att starta, så jag kan stänga av den när jag gör kortare pauser, vilket känns bra för mitt miljösamvete. Men vad står det i produktbeskrivningen?

Levereras med Windows 10 Pro och upp till sjätte generationens Intel® 7-6600U med vPro – med massor av hanteringsfunktioner och förbättrad säkerhet.  Med ultrasnabb PCIe NVMe-baserad SSD-lagring från Samsung kan du öppna filer och appar mer än två gånger snabbare än med en SATA-baserad SSD. Produkten kan även konfigureras med en vanlig p- eller SATA-baserad SSD.

Det är mer fokus på VAD det är istället för VARFÖR det är bra. Vad är sjätte generationens Intel 7-6600U med vPro? Vad är en hanteringsfunktion? Vad är PCIe NVMe-baserad SSD-lagring? Jag har ingen aning, och hade jag valt dator själv hade jag aldrig köpt den modellen, för jag hade inte förstått att den var bättre än vilken annan dator som helst.

Gå nu in på din egen hemsida och titta på hur du beskriver dina produkter. Är det fakta eller är det resultat och känsla du skriver om? Fundera sedan på hur mycket din kund egentligen vet om din produkt. Och var ärlig mot dig själv. De flesta människor har inte den specialistkompetensen inom området som du har, för de jobbar inte med det. Hur många kunder förlorar du för att de inte förstår varför de ska välja dig?

Vad vill besökaren veta eller göra?

Den enkla sanningen till konvertering är att anpassa sig efter kunden. Varför är kunden inne på din sida? Vad vill den veta? Vad vill den göra? Vilket behov har den och vilket problem vill den lösa? Först när du förstår vad besökaren känner och vill göra kan du ge en lösning den efterfrågar.

förstå kunden och erbjud det den behöver för ökad konvertering

Om kunden har behov av en ny dator kommer den förmodligen börja med att vilja ha en överblick över olika datorer och skillnaden på den. Då är en jämförfunktion en viktig del för att kunden ska få sina behov tillgodosedda.

Kanske har kunden inte kommit så långt än utan den vet bara att den behöver en dator, men vet inte vad man ska tänka på. Då är texter som förklarar hur man hittar en dator som passar ens behov, eller vad RAM-minne och flashminne är, viktiga.

Kanske vill den köpa, och då handlar det om att den ska känna trygghet och tillit, att du är ett seriöst företag som den kan lämna sina kreditkortsuppgifter till.

Så fundera på vilka besökare du har och vilka behov de har. Sen tittar du på sin sajt. Möter du behoven där?

Fler inlägg om konvertering

Det här var några sätt att öka din konvertering. Vill du ha fler tips? Läs de andra insikterna från Conversion Jam.

Del 1 – Personalisera för ökad konvertering
Del 2 – Kombinera användartester och statistik för att förstå hur du kan öka konverteringen
Del 3 – 5 steg till grym konvertering på mobil
Del 4 – 4 sätt att konvertera bättre med rätt tajming
Del 6 – 6 steg att få en konverterande blogg
Del 7 – Gör som Amazon – konvertera 22 gånger mer med kunden i fokus
4 lärdomar från Conversion Jam 2015

Ingen tid att läsa mer nu?

Gå vår e-postkurs i att skriva för webben och läs när du vill istället. Du får ett mejl om dagen som lär dig att skriva för mottagaren, vilket förbättrar både konvertering och sökmotoroptimeringen.

Anmäl dig till vår gratis e-postkurs Att skriva för webben och lär dig hur du skriver för att nå fram. Du får ett nytt kursavsnitt bekvämt i din brevlåda varje dag, i fem dagar.