Ofta lutar vi oss tungt mot statistiken när vi drar slutsatser om våra besökare och försöker optimera webbplatsen. Google Analytics är fantastiskt, men det säger inte allt. Ibland säger det till och med helt fel. I del två i serien om insikter från Conversion Jam går jag igenom hur du kombinerar statistik med användarundersökningar för att förbättra konverteringen.

försäkra dig om att besökarna hittar och läser det de vill

Lita inte bara på statistiken

För många webbplatser är några av de vanligaste KPI:erna sidvisningar, unika webbläsare och besöksantal. Men höga siffror här kan visa frustrerade besökare. En besökare som inte hittar klickar förtvivlat runt på allt, och ökar därmed sidvisningarna. Statistiken ser bra ut, men på lång sikt kommer antal besökare sjunka. Långsamma laddtider kan göra att folk klickar massor av gånger innan de ser att sidan laddas, vilket ger många klick, men knappast en nöjd besökare. Dålig läsbarhet gör att tiden på sidan går upp, utan att de för den skull läser mer.

Så hur gör du? Börja med att prata med användare. Hur upplever de sajten, hur beter de sig? Till exempel upptäckte Aftonbladet att uppåtskroll ofta innebar att personen var på väg att lämna sajten. Därför lät de uppåtskroll trigga en notis med en liknande artikel. De kommer aldrig få alla besökare att läsa alla deras artiklar, men om varje besökare läser två artiklar istället för en innebär det 100 % ökning i konvertering. En siffra man ändå måste vara rätt nöjd med.

Ett annat exempel är många e-handlare som oroas över att de har så många oavslutade köp. Besökarna börjar lägga varor i korgen, kanske går till kassan, men lämnar sidan utan att ha köpt något. Genom att bara titta på statistiken vet man inte varför kunderna gör så. Det är lätt hänt att man då lägger ut massor med pengar på konverteringsoptimering i form av mer säljande copy, större och färggladare knappar och fler bilder.

Men frågar man användarna varför de gör som de gör får man kanske till svar att det var enda sättet att se hur mycket varan kostade, eller hur mycket det skulle kosta inklusive frakt. Eller att det var ett sätt att göra sin egen önskelista eller komihåglista för att göra ett eventuellt köp senare, eftersom produkterna förmodligen ligger kvar i varukorgen nästa gång man kommer in på sidan.

Konvertera mer med rätt underlag

Så var börjar du när du vill öka din konvertering? Titta på vilka delar av statistiken som är viktigast och komplettera den med användarundersökningar i form av enkäter, tester eller intervjuer. Om du vill ha återkommande besökare, titta på den gruppen idag. Vilka är de? Hur kan du öka den? Om fler nyhetsbrevsprenumeranter än facebookföljare återkommer, hur kan du få fler att prenumerera? Fråga dina besökare varför de prenumererar eller inte prenumererar. Kanske ser de inte att det går att prenumerera, kanske oroar de sig för att du skickar för ofta, eller säljer deras mejladress. Först när du vet varför de inte prenumererar kan du göra något åt problemet.

Under tiden kan du plocka en lågt hängande frukt och göra det enkelt att prenumerera via din Om oss-sida. Om någon går till din om oss-sida är de intresserade och vill veta mer. Sannolikheten att de kommer lämna sin mejladress för att få information om er är bra mycket större än om det poppar upp direkt i ansiktet på dem, direkt när de kommer in på er sida, utan att ens ha hunnit läsa vad ni erbjuder.

Lycka till med din konvertering!

Andra inlägg om konvertering

Del 1: Personalisera för ökad konvertering
Del 3 – 5 steg till grym konvertering på mobil
Del 4 – Konvertera bättre med rätt tajming
Del 5 – Skriv med kunden i fokus och öka konverteringen
Del 6 – 6 steg att få en konverterande blogg
Del 7 – Gör som Amazon – konvertera 22 gånger mer med kunden i fokus
4 lärdomar från Conversion Jam 2015