Så har årets Conversion Jam varit, fullspäckat av intressanta talare och nya insikter. Och en och annan gammal insikt. För er som inte var med tänkte jag sammanfatta de 7 viktigaste lärdomarna jag tar med mig. Eftersom det var mycket matnyttigt får det bli flera inlägg, så vi börjar idag med lärdom nummer ett – anpassa innehållet efter besökaren.

Personalisering gör innehållet relevant

Personalisering gör innehållet mer relevant och förbättrar kundupplevelsen. Olika målgrupper har olika behov, och genom att anpassa innehållet förenklar du för besökaren. Ett exempel som togs upp var ett universitet som visar olika sidor beroende på vilket land besökaren kommer ifrån. Om IP-adressen är inom samma land visas hur man ansöker, varför man ska ansöka och vilka kurser som finns. Är det en IP-adress från ett annat land visas vilka stipendier man kan söka, hur det fungerar med visum och vad andra studenter från samma land har tyckt om skolan.

Ett annat exempel var Tivolis app som visar olika beroende på om användaren är inne på Tivoli eller utanför. Utanför visar den vad som kommer närmsta veckan och hur man bokar biljetter, men är man inne på Tivoli visar den information om tivolikortet, vad som händer just nu och liknande.

Olika texter ger ökad konvertering

Ett intressant exempel som togs upp var från Obamas presidentvalskampanj. Genom att sortera in besökarna i tre olika grupper kunde man se helt olika beteenden. Om besökaren inte hade registrerat sig på sidan, fungerade texten ”Donera och få en gåva” bäst. Den ökade konverteringen med 15,2 procent. Men för registrerade användare minskade den konverteringen med 24,6 procent!  Genom att ha tre olika knapptexter, beroende på vilken kategori besökaren tillhörde, maximerade de konverteringen.

personaliserade texter på knapparna konverterar bättre

Personalisera för förenklad kundupplevelse

Ett annat sätt att använda personalisering är för att förenkla för besökaren, genom till exempel förifyllda fält. Till exempel fyller lågprisbolaget Mr Jet i närmsta flygplats utifrån var besökaren befinner sig. De anpassar också priserna i puffarna och ger bästa pris från din närmsta flygplats till de olika destinationerna. Genom att presentera mer relevant information och underlätta bokningsprocessen ökade de sina bokningar med 20 %, eller 2 extra flygplan.

Andra exempel var att, i de fall du har flera sajter för olika länder, direkt peka om besökaren till rätt sajt, istället för att de ska behöva fylla i vilket land de kommer ifrån, eller att direkt visa närmsta butik i Google maps, istället för att de ska behöva söka i en rullgardinsmeny.

Personalisera innehållet efter din egen verksamhet

Man kan också personalisera efter din verksamhet istället för efter kunden. Variera kontakta oss-alternativet efter vilken tid på dygnet det är. Om kundtjänst är öppen, ha en knapp som ringer upp er direkt. Om kundtjänst är stängd, ha en knapp där kunden kan lämna sitt nummer för att bli uppringd av er istället. Tänk vad omtyckta ni kommer bli av era kunder om de slipper stå i telefonkö!

Lär dig mer om konvertering

Det här var första delen i serien insikter från Conversion Jam. Vill du veta mer om hur du kan få bättre konvertering? Läs våra andra inlägg i ämnet.

Del 2 – Kombinera användartester och statistik för att förstå hur du kan öka konverteringen
Del 3 – 5 steg till grym konvertering på mobil
Del 4 – Konvertera bättre med rätt tajming
Del 5 – Skriv med kunden i fokus och öka konverteringen
Del 6 – 6 steg att få en konverterande blogg
Del 7 – Gör som Amazon – konvertera 22 gånger mer med kunden i fokus
4 lärdomar från Conversion Jam 2015

Lycka till med din konvertering!