I förra inlägget gick jag igenom vad stil och ton är och vad det är som påverkar vad ditt innehåll förmedlar. Idag går vi igenom vilken ton som är lämplig för olika kanaler.

Din ton bör passa ihop med resten av företaget. En juristfirma där alla bär kostym är svår att ta på allvar om hemsidan är skriven som en 14-årings sms med oxå, lixom och smileys. Därmed inte sagt att stilen måste vara formell och högtidlig, det finns mycket mellan de två ytterligheterna.

Om ni är ett mindre företag kan ni fundera på hur ni är som personer, och hur ni kan förmedla det. Om ni föredrar att jobba nedsjunkna i en sackosäck, och däremellan tar paus vid kontorets pingisbord, kanske tonen ska vara mindre formell och mer humoristisk, personlig och avslappnad? Om ni är relationsbyggare, som fikar, kramas när ni ses och vill att alla ska må bra, då ska ni sträva efter en varm och inkluderande ton. Om ni strävar efter att ständigt hänga med i den senaste tekniken, de senaste trenderna, de senaste metoderna, ja då ska det framgå i er ton att ni är trendiga och ständigt nyfikna på nytt. Är ni ett stort företag där individerna inte skapar kulturen på samma sätt, ja då får ni helt enkelt ta fram en personlighet ni vill förmedla.

När du väl hittat er ton så måste du anpassa den till de olika kanaler du finns i. Din ton kan inte vara likadan i alla sammanhang. I vanliga livet pratar vi inte likadant med kompisarna som med chefen, så varför göra det i skrift?

En webbplats behöver ofta vara mer professionell och saklig, medan en blogg kan vara personligare och sociala medier till och med kräver en personlig och informell stil. Twitters 140 tecken kräver andra formuleringar än Facebook och Linkedin.

Rätt ton för 7 olika kanaler

Webbplats

Uttryckt dig rakt på sak, informativt och kortfattat. Satsa på att ha en professionell och saklig ton. Här ska besökaren se att du är kompetent och trovärdig. Tänk på att ett allt för byråkratiskt och formellt språk inte längre får dig att verka trovärdig. Ett vardagligt språk, varken för formellt eller informellt, är bäst. Har du bestämt dig för att verka varm, humoristisk, trendig eller något annat kan du även låta det synas här. Men håll dig fortfarande inom de professionella ramarna.

Blogg

Tonen beror på typen av blogg. Är den mer faktainriktad kan språket vara mer sakligt. Är det mer personligt, med dina egna åsikter, kan även språket vara mer personligt. Generellt kan blogginlägg vara mer personliga, med både jag och du, och mer humoristiska än kanske en webbplats. Låt gärna din personlighet synas lite.

Linkedin

Är som ett professionellt mingel, sakligt. Du ska självklart skriva jag och du, men undvik känslostormar och kreativa förkortningar. På sin höjd kan du kosta på dig en glad smiley, men det är inte alltid det passar. Tonen på Linkedin liknar mer din webbplats än din blogg. Kanske är den till och mer ännu formell än din webbplats, om den är väldigt personlig.

Facebook

Tänk fikarum. Här skriver du som om du pratar med en kompis. Personligt och varmt med vardagligt språk, jag och du. Ett bra exempel är detta från Ikea Kungens Kurva:

Inlägg på Ikeas facebooksida Som vi har längtat. Nu är våra goda semlor äntligen tillbaka. Bara vi som tycker att semlor är ett första vårtecken?

Twitter

140 tecken är inte platsen för djupgående analyser. Tänk kvällstidningsrubrik – stort, smaskigt och lockar till vidare läsning (om du har en länk). På Twitter låter många sina åsikter bli lite mer svartvita, gärna lite provocerande eller humoristiska, för att få genomslagskraft. Ett exempel är detta, som intresseorganisationen Företagarnas VD skrev när det kom ut att fackförbundet Kommunal hade lagt pengar på annat än sin verksamhet.

Kommunals medlemmar betalar över 5000 per år för att vara med. Senaste tiden har fler än 5000 lämnat. 25 miljoner kronor är också pengar

YouTube

Stilen beror på ändamålet. Ska du demonstrera en produkt ska det vara professionellt och sakligt, visar du ett resmål kanske det är mer inspirerande. Är din kanal mer som en blogg, ja då ska du vara personlig.

Utskick via e-post

Än en gång, tänk kvällstidning – kärnfulla rubriker och korta texter som sammanfattar det viktigaste. Om du inte bara gör massutskick, utan mottagaren får vid specifika situationer, kan du gärna vara riktigt personlig. Till exempel:

Hej Mikaela!

Vad roligt att du vill prenumerera på vår blogg. Vi på Hejsan Hoppsan hoppas att du får stor nytta av våra inlägg. Hör gärna av dig om det är något du vill att vi ska skriva mer om.

Hälsningar

Anna Lindgren

Vill du bli en ännu bättre skribent?

Med vår e-postkurs Skriva på webben lär du dig att skriva tydliga texter med språk och innehåll anpassat efter mottagaren. Anmäl dig redan idag, och få en veckas lektioner direkt i mejlen.

Anmäl dig till vår gratis e-postkurs Att skriva för webben och lär dig hur du skriver för att nå fram. Du får ett nytt kursavsnitt bekvämt i din brevlåda varje dag, i fem dagar.