På nätet är det läsaren som bestämmer hur mycket den vill läsa och i vilken ordning. För att nå ut med ditt budskap behöver du anpassa texten för skumläsning. Sätt ut tydliga underrubriker, gör ingresser och använd punktlistor. Håll texten kort. Ju kortare text desto större chans att den blir läst i sin helhet.

Föreställ dig att du läser en bok. Du börjar från början och om inledningen verkar spännande så läser du vidare. Du kanske kryper upp i soffan för att läsa en stund i lugn och ro. Du läser ord för ord. Du kan inte välja i vilken ordning du vill läsa sidorna, eller om du vill hoppa över några sidor. Det som står är det du måste läsa, om du vill förstå handlingen.

Att läsa på nätet är precis tvärt om. Man kan säga att läsa på nätet är som att handla. Du vet hur galen du blir när du ska handla på Ikea, och du måste följa pilarna på golvet genom hela butiken, fastän du bara ska ha en kudde. Du uppskattar ditt lokala Konsum där det är lätt att hitta och du snabbt kan springa rätt in till mjölkdisken och vara ute igen på fem minuter.

Läsare på nätet väljer själv vad de vill läsa och när. De har ofta en uppgift de vill lösa och de vill lösa den snabbt. Om de inte kan göra det de vill hos dig går de till en annan webbplats. Du tävlar mot andra webbplatser i sökbarhet, innehåll och hur enkelt det är att göra det man vill, oavsett om det är att få fram ett telefonnummer, lära sig mer om något eller kolla om det finns några snygga kläder att spontanshoppa.

På nätet är det besökaren som bestämmer vad den vill läsa och i vilken ordning. Vi som skribenter kan bara anpassa oss och försöka göra texten så bra att besökaren väljer att läsa mer. Ofta har besökaren ett behov den vill tillfredsställa på vår webbplats. Det kan vara att hitta information om hur man ansöker om studiemedel eller det kan vara att fördriva tiden. Oavsett vad så börjar besökaren med att skumma sidan om det verkar intressant.

Studier där man har filmat ögonrörelserna visar att skumläsning på nätet sker i form av bokstaven F. I början läser besökaren rubriken hela vägen ut till högermarginalen, sen går den ner till nästa rubrik, men ju längre ner den kommer desto mindre läser den. Den här bilden från Jacob Nielsens forskningsprojekt visar hur ögon rör sig när de letar efter fakta.

Så läser man på nätet

Anpassa texten för skumläsande

Hur ska du då göra för att vinna slaget om läsaren? Skriv bara det du behöver. Det som är irrelevant kommer ändå inte bli läst. Ju kortare och relevantare text desto större sannolikhet att bli läst.

Gör det lätt att skumma med informativa rubriker, ingresser och punktlistor. Det ska vara lätt att snabbt få en överblick. Om du lyckas bra med att förmedla det viktigaste kanske läsaren till och med läser hela texten.

Skriv det viktigaste först. För alla de fall där läsaren bara kommer läsa några rader vill du försäkra dig om att den i alla fall får med sig det viktigaste. Skriv det viktigaste av texten först i texten, det viktigaste i avsnittet först under rubriken och det viktigaste i stycket i första meningen.

Vill du bli en ännu bättre skribent?

Med vår e-postkurs Skriva på webben lär du dig att skriva tydliga texter med språk och innehåll anpassat efter mottagaren. Anmäl dig redan idag, och få en veckas lektioner direkt i mejlen.

Anmäl dig till vår gratis e-postkurs Att skriva för webben och lär dig hur du skriver för att nå fram. Du får ett nytt kursavsnitt bekvämt i din brevlåda varje dag, i fem dagar.