Många företag har fått erfara att dåligt innehåll kan kosta miljoner. Medan bra innehåll kan spara lika mycket. Läs, inspireras och vänd dina utgifter till inkomster du med.

Bra skrivet innehåll minskar mängden missförstånd

Innehåll som läsaren inte förstår är både vanligt och kostsamt. Det är lätt hänt att skriva en text som om den skulle läsas av någon med samma kunskaper om ämnet och företaget som jag själv har. Missförstånden kan antingen leda till att läsaren går in på en annan, bättre webbplats, eller att den ringer kundtjänst.

Några som verkligen lärde sig den hårda vägen är Försäkringskassan. 2002 skickade de ut ett brev om ändringar i pensionssystemet. Texten innehöll allt relevant lagspråk med korrekta juridiska termer. Tyvärr innebar det att mottagarna, som inte var jurister, missförstod texten och trodde att de inte skulle få några pensionsutbetalningar i framtiden. Kostnaden för att akut ta in fler till kundtjänst, gå ut med ny information och återställa ordningen gick på flera miljoner.

Verket för högskoleservice (VHS) beslutade för att agera innan något gick så illa, och skrev om texterna om hur man söker utbildning. Därmed minskade kostnaderna för deras kundtjänst med 20 procent. Om de minskade kostnaderna med 20 procent bara genom att bara skriva om texterna inom ett område, förstå vad mycket de skulle tjäna om de skrev om alla sina texter!

Ett liknande exempel är Vägverket, som tidigare hade problem med att kundtjänst blev helt blockerad när de hade gått ut med svårbegriplig information. Efter att ha satsat på att skriva enklare och begripligare texter är kundtjänsten nu mindre belastad, och kostnaderna har sjunkit.

Bra skrivet innehåll gör din organisation effektivare

Innehåll på webbplatser vänder sig inte bara till kunder och besökare, utan även till de anställda. Precis som dina kunder kan dina anställda missförstå, göra fel och ta längre tid på sig att utföra uppgifterna om instruktionerna är dåligt skrivna. Några som insåg lönsamheten i kortare, begripliga texter var revisionskontoret i Norrköping. De bestämde sig för att skriva sina rapporter på ett enklare språk och med mindre text. Totalt kortade de ned rapporterna 30 procent. Eftersom det gick fortare att både läsa och skriva rapporterna, ökade produktiviteten och de ekonomiska vinsterna ökade.

Vill du bli en ännu bättre skribent?

Med vår e-postkurs Skriva på webben lär du dig att skriva tydliga texter med språk och innehåll anpassat efter mottagaren. Anmäl dig redan idag, och få en veckas lektioner direkt i mejlen.

Anmäl dig till vår gratis e-postkurs Att skriva för webben och lär dig hur du skriver för att nå fram. Du får ett nytt kursavsnitt bekvämt i din brevlåda varje dag, i fem dagar.