Det är lätt hänt att innehåll blir opersonligt och inte sätter besökarens behov i centrum. Rätt information om dina målgrupper gör det lättare att veta vad och hur du ska skriva. Här förklarar jag hur du skriver med hjälp av målgrupper.

Många företag brottas med att innehållet på webben är mer anpassat efter de anställda än besökarna. Strukturen liknar mer organisationen än besökarnas behov och informationen och ordvalen kräver rejäl grundkunskap i ämnet. Dessutom kan texten vara ungefär lika levande och engagerande som en bipacksedel till förkylningsmedicinen.

Argument för att det ska vara på detta sätt kan vara allt från ”så har vi alltid gjort” till ”men det heter ju så på fackspråk” till ”men vad ska mina kollegor tänka om jag gör annorlunda”. För det mesta handlar det inte om någon sorts vilja att göra det svårt för kunden. Det handlar bara om att skribenten inte känner kunden. Den skriver för sig själv, inte för målgruppen.

Har du gjort ett bra arbete med att ta fram målgrupper kan de hjälpa skribenterna i deras arbete. När de ser att det är en människa av kött och blod med behov, önskemål och problem som kommer till företagets sajt, så är det mycket enklare att byta inifrån-perspektivet till utifrån-perspektiv.

Därför arbetar vi på 7minds med effektkartläggning och användargrupper. Det finns många andra typer av personas, kundprofiler och liknande som kan ge ett liknande resultat, men fördelen med användargrupper är att man fokuserar på det viktiga, behov och beteende, istället för att fastna i saker som kön och ålder. En användargrupp på en resesajt kan se ut så här:

Persona användargrupp

När jag själv skriver brukar jag ha användargruppen framför mig. När jag skriver ställer jag mig löpande dessa frågor:

  • Är den här informationen relevant för besökaren?
  • Hjälper den besökaren att uppnå sitt mål?
  • Kan besökaren redan detta, eller behöver jag förklara det?
  • Använder besökaren de här orden, eller behöver jag byta ut eller förklara dem?

Genom att hela tiden se besökaren framför mig blir det mycket lättare att göra bra innehåll. Det blir också lättare att skriva du och vi. Om du inte har provat detta förut, gör det. Berätta sedan gärna vad du tyckte, eller om du har några andra knep för att skriva bra innehåll för besökaren. Lycka till!

Missade du del ett och del två i serien? Läs Att ta fram målgrupper och Hitta dina målgrupper del 2.

Vill du bli en ännu bättre skribent?

Med vår e-postkurs Skriva på webben lär du dig att skriva tydliga texter med språk och innehåll anpassat efter mottagaren. Anmäl dig redan idag, och få en veckas lektioner direkt i mejlen.

Anmäl dig till vår gratis e-postkurs Att skriva för webben och lär dig hur du skriver för att nå fram. Du får ett nytt kursavsnitt bekvämt i din brevlåda varje dag, i fem dagar.