Hoppa till huvudinnehållet

Gör tillgängliga formulär

Formulär är en av de viktigaste faktorerna för att webb ska bli tillgänglig enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv. Svåranvända formulär orsakar enorma problem och frustration för samtliga användare. Samtidigt är det oftast väldigt lätt att åtgärda, bara man tänker till och tar sig tiden.

Låt användaren ta den tid den behöver

En av de viktigaste aspekterna för tillgängliga formulär är att de inte ska behöva fyllas i inom en viss tid, och om man missar det måste man börja om. Jag reser rätt mycket i jobbet och bokar mycket tågresor via SJ. Deras bokningssystem kräver att du ska boka inom 12 minuter. Jag avskyr sj.se.

När jag bokar vill jag ofta dubbelkolla kalendern att jag bokar rätt datum och tid. Jag kanske måste kolla anslutningsbussar och se vilket tåg som matchar bäst med anslutningen. Och ibland ringer telefonen. Jag har hittills aldrig lyckats boka min tågbiljett inom de där 12 minuterna. Ofta blir jag utslängd åtminstone två, tre gånger innan jag får min biljett.

Hjälp användare att undvika misstag

Skriv tydliga och förklarande ledtexter så att användaren förstår vad den ska fylla i och hur den ska fylla i. Ange vilket format personnummer och telefonnummer ska vara i. Och använd gärna autokonvertering, så att om man missar århundradet i personnumret så fylls det i automatiskt.

Om användaren har fyllt i felaktigt och det inte går att skicka in ska det vara tydligt varför det inte går att skicka in och hur man åtgärdar det. Det underlättar och snabbar på processen högst väsentligt för användaren samtidigt som ni får färre felaktiga formulär och färre klagomål.

Alla ska kunna veta vad man ska fylla i

Skriv ut vad som ska fyllas i utanför fältet. Undvik lösningar där beskrivningen till fältet står i fältet och försvinner när man börjar skriva. Man ska inte behöva radera det man börjat skriva och byta fält för att bli påmind om vad man ska skriva och i vilket format.

I bilden nedan har beställaren fått ett felmeddelande om att det inte finns några taxi/transferresor. Samtidigt finns en transferresa mellan Järpen och Östersund. Det finns också tre knappar för lägg till, två för åtgärder, en för lägg till resenär och en för fortsätt till bekräfta. Det är nästintill omöjligt för en användare att veta vilken knapp den ska klicka på och hur den ska få det rätt.

En bild som visar ett bokningsfönster på webben med för många knappar som liknar varandra och dålig färgkontrast.

Gör en guide

Vissa formulär eller e-tjänster är komplicerade och allt kan inte skrivas i anslutning till fälten. Då kan man istället skapa en guide där man ger mer utförlig information. Det kan till exempel vara om det är e-tjänster som kräver att användaren har tagit reda på mycket information innan eller har flera handlingar redo att ladda upp. För att inte behöva påbörja tjänsten och inse att det inte går kan man i guiden skriva vad man behöver ha förberett innan man genomför e-tjänsten och vad man behöver ha redo.

Vill du ha hjälp med tillgänglighet?

Vi granskar din webbplats och kravställer de åtgärder du behöver genomföra, eller utbildar din organisation i hur man skapar tillgängliga webbsidor och dokument.

Våra tjänster inom tillgänglighet

Inspireras av vårt nyhetsbrev

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.

Inspireras av vårt nyhetsbrev

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn

Vi kommer använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna kontakta dig och genomföra ett eventuellt uppdrag. Vi kommer inte lämna ut dem till någon annan. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina uppgifter. Läs mer hur vi hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy.